صنایع غذایی> بر اساس قیمت دستوری اعمال‌شده از سوی سازمان حمایت برای افزایش 100 تومانی قیمت شیرخام و شش درصدی فرآورده‌های لبنی پرمصرف، به‌نظر می‌رسد که مضرات این تصمیم بیشتر از منافع آن است.

کارشناس ارشد صنعت شیر کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره اعمال افزایش قیمت خرید شیرخام و افزایش شش درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی پرمصرف گفت: برای نخستین‌بار است که دولت به‌صورت دستوری اقدام به افزایش قیمت شیر کرده است.

حسین چمنی افزود: از جنبه کارشناسی، این افزایش قیمت در زمان مناسبی انجام نشده است، زیرا شرایط جامعه به‌دلیل مسئله برجام، کاهش قدرت خرید مردم و رکود اقتصادی مناسب نیست، به‌ویژه آن که در شرایط اجرایی شدن برجام، مردم انتظار تثبیت و کاهش قیمت‌ها را دارند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان حمایت در این مسئله وارد عمل شده و بر خلاف روند طبیعی بازار عرضه و تقاضا، مستقیماً دستور افزایش قیمت شیرخام را داده است که چندان پسندیده نیست.

چمنی ادامه داد: دولت تدبیر و امید به‌عنوان یک سیاست راهبردی به‌دنبال کاهش نرخ تورم است و این افزایش قیمت دستوری، نگرانی‌هایی را در این رابطه به‌‌وجود می‌آورد.

صنایع لبنی، مسئول افزایش قیمت شیر نیستند

کارشناس ارشد صنعت شیر کشور تصریح کرد: صنایع لبنی در این بین از این افزایش قیمت هیچ سودی نمی‌برند و نگران هستیم که مردم همچون دفعات گذشته آنها را مسئول افزایش فرآورده‌های لبنی بدانند و لازم است در این زمینه افکار عمومی آماده شود.

وی یادآور شد: قیمت دستوری لبنیات توسط سازمان حمایت صادر شده و صنایع لبنی به‌دلیل آنکه با افزایش قیمت شیرخام قیمت تمام‌شده‌شان افزایش پیدا می‌کند، هیچ سودی در این بین نمی‌برند.

چمنی تأکید کرد: به‌طور قطع، افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر، کاهش مصرف آنها را به‌دنبال خواهد داشت و در صورت بروز این اتفاق کاهش تقاضا پیش می‌آید و بدین‌ترتیب در مرحله نخست، هم دامداران و هم صنایع تبدیلی و در مرحله بعد مردم و دولت دچار ضرر و زیان خواهند شد. در واقع اجرای این سیاست نقض غرض است و در میان مدت نیز باعث افزایش قیمت شیر خام و حل مشکل دامداران نخواهد شد.

وی اظهار داشت: مشکل دامداران می‌توانست با راه‌حل‌های ساده‌تری حل شود، اما با قیمت دستوری لحاظ‌شده، دیگر نمی‌توان به حل مسئله دامداران مطمئن بود.

چمنی همچنین گفت: قرار است در شرایط موجود، قیمت شیرخام افزایش یابد و در مقابل پول بیشتری از مردم گرفته شده تا به دامداران منتقل شود و در این بین برای صنایع تبدیلی قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد.

افزایش قیمت شیر در شرایط اقتصادی حاکم، خوشایند نیست

کارشناس ارشد صنعت شیر کشور افزود: در شرایط کنونی فضای کسب و کار که رکود اقتصادی حاکم است، افزایش قیمت به‌نظر اتفاق خوشایندی نیست و پیش‌بینی می‌شود که کاهش تقاضا و تولید را به‌دنبال داشته باشد؛ بنابراین در مجموع این اقدام مطابق سیاست‌های دولت تدبیر و امید نبوده است و امیدواریم که از این پس دخالت دولت در بخش‌های مختلف به حداقل ممکن برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد مضرات صدور چنین دستورالعمل‌ها، بیشتر از منافع آن باشد. به استناد سند ملی سلامت، گزارش‌های وزارت بهداشت، مرکز تحقیقات استئوپروز کشور و دو برنامه توسعه پنج ساله اخیر، مصرف شیر باید در کشور افزایش یابد و اتخاذ چنین سیاست‌هایی منجر به حذف تدریجی شیر از سبد خانوار خواهد شد. هزینه‌های مترتب بر کاهش مصرف شیر آنقدر بالا است که به‌راحتی اثبات می‌کند چنین تصمیماتی از پشتوانه توجیه اقتصادی هم برخوردار نیست و بیشتر به تصمیمات احساسی و فاقد پشتوانه کارشناسی شبیه است.
گفتنی است، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، دستور گرانی سه فرآورده لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر تا سقف شش درصد را داده است و علاوه بر آن با صدور ابلاغیه‌ای، کلیه کارخانه‌های لبنی را موظف کرده که از ابتدای دی‌ماه، نسبت به افزایش یک‌هزار ریالی قیمت خرید فعلی هر کیلوگرم شیرخام از دامداران اقدام کنند.
همچنین بر اساس این ابلاغیه، قیمت سایر محصولات لبنی بر اساس مفاد بند (د) مصوبات هجدهمین جلسه ستاد هدفمندی یارانه‌ها تابع شرایط عرضه و تقاضا بوده و با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری هیأت، تعیین و تثبیت قیمت‌ها و درصدهای سود مصوب، رأساً توسط واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی صورت می‌گیرد و در صورت دریافت شکایات و افزایش غیرمتعارف، این سازمان مسئول رسیدگی خواهد بود.

خبرنگار: مژگان ستار
کد خبر e4c732f6bb20492ca5a7a66aed166cbc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تام ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    دولت یه گوشه چشمی هم به مسایل بهداشتی کار داشته باشد. منظورم عرضه فراورده های لبنی سنتی است که ظرف این 2-3 سال گذشته مثل قارچ رشد کرده اند. لااقل با حذف یا کاستن از این گروه به صنایع کمک کنه.