عضو شواری ملی زعفران گفت: سرمازدگی می‌تواند محصول یک روز زعفران‌کاران را از بین ببرد بنابراین کشاورزان اگر در برخی از اوقات که بارندگی و سرما در ساعات اولیه روز رخ می‌دهد، سحرخیز باشند و سریعتر محصولشان را برداشت کنند، کمتر خسارت می‌بینند.

علی حسینی اظهار کرد: از آنجا که زعفران گیاهی زمستانه بوده و سرما دشمن اصلی آن است، زمانی که بارندگی و سرمای زودرس در منطقه‌ای اتفاق بیفتد محصول آن روز کاملا از بین می‌رود چرا که گل و کلاله زعفران دچار یخ‌زدگی می‌شود.

وی افزود: البته در روزهای دیگر کشاورز می تواند محصولش را برداشت کند چرا که تناوب گل‌دهی زعفران 10 تا 15 روز طول می‌کشد.

عضو شواری ملی زعفران تاکید کرد: کشاورزان گاهی اوقات خود باعث خسارت دیدن مزارعشان می‌شوند چرا که محصولشان را دیرهنگام برداشت می‌کنند اما زعفران‌کاران در زمان‌هایی که بارش و سرمازدگی در ساعات اولیه صبح رخ می‌دهد و با توجه به اینکه گل زعفران از همان ساعات اولیه بامداد (حدود ساعت 3 ) شروع به بیرون آمدن می‌کند، می‌توانند با سحرخیز بودن و برداشت به محصولشان در همان ساعات اولیه روز و قبل از بارش باران از سرمازدگی و یخ زدگی پیشگیری کنند.

حسینی گفت: در هر هکتار از زعفران حدود 500 کیلوگرم گل زعفران در طول دوره 10 تا 15 روزه گل‌دهی محصول برداشت می‌شود که در یک روز به حدود 35 تا 50 کیلوگرم در هر هکتار می‌رسد.

منبع:ایسنا
کد خبر e79d6857e9824518a06c154695f41f98

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =