کشاورزی> صنایع لبنی کشور در یک حرکت هماهنگ میزان خرید شیرخام به‌ویژه در بخش خرید تضمینی را کاهش داده‌اند تا باعث شکست طرح تضمنی شیر خام و توقف اجرای آن برای سال آینده شوند.


رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی دامداران با اعلام این ادعا گفت: بر خلاف دستور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، طرح خرید تضمینی شیرخام به‌درستی انجام نمی‌شود و شیرخام دامداران روی دست آنها باقی مانده است.

احمد مقدسی افزود: روزانه حدود 18 هزار تن شیرخام جذب صنایع لبنی می‌شود که حدود دوهزار تن آن به‌صورت خرید تضمینی و به قیمت یک‌هزار و 440 تومان و مابقی آن از طریق توافق طرفین و دامداران با تحمل 150 تا 200 تومان ضرر در هر کیلوگرم انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌های طرف قرارداد در یک تصمیم مشترک، ظرفیت خرید شیر خام خود را کاهش داده و به جای آن از منابع شیر خشک موجود در کارخانه‌ها استفاده می‌کنند تا به نحوی باعث شکست خوردن این طرح شوند.

رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی دامداران مدعی شد: در صورتی که کارخانه‌های مذکور همکاری‌های لازم را با دامداران انجام دهد، دولت توان خرید تمام شیرخام دامداران را دارد، اما کارخانه‌ها با استفاده از ذخایر قبلی خود از اجرای صحیح این طرح جلوگیری می‌کنند.

مقدسی درباره برنامه‌های این صنعت برای سال آینده، تصریح کرد: اکنون هشت میلیون و 290 هزار تن شیرخام در کشور تولید می‌شود که به‌دلیل مشکلات فروش شیرخام، برای سال آینده برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید این محصول نداریم.

وی یادآور شد: در ماه‌های اخیر دامداران برای تأمین هزینه‌های خود مجبور به ذبح گاوهای شیری خود شده‌اند که این امر نیز از ظرفیت فعلی شیرخام می‌کاهد.

مقدسی تأکید کرد: بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، 22 درصد جمعیت گاوی کشور در دامداری‌های صنعتی هستند و این تعداد 55 درصد شیر مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند.

وی اظهار داشت: بر خلاف تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر ایجاد زنجیره‌های تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی به‌ویژه دامداری، دامداران ما به‌دلیل مشکلات روزمره و نقدینگی که دارند، امکان ایجاد و ذخیره‌های تولید را ندارند، اما بنا بر رایزنی‌های انجام‌شده با سرمایه‌گذاران اروپایی، به‌دنبال ایجاد واحدهای جدیدی با چرخه کامل تولید برای صادرات به روسیه هستیم.

منبع:ایانا
کد خبر ec5a05632b674d7b9ea3515d527136c0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضاباکری-دبیرانجمن صنفی صنایع لبنی ایران ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    متأسفانه آقای مقدسی بجای اصلاح دیدگاه های اقتصادی خوددائمأمشغول متهم کردن صنایع لبنی وفرافکنی بین وزارت جهادکشاورزی وصنایع لبنی است. ایشان بجای تلاش درفهم مکانیزمهای اقتصادی بازار همچنان به تئوری توطئه وتبانی کارخانجات لبنی متوسل میشود. لازم بتوضیح استکه انجمن صنایع لبنی هفته گذشته حضورٱ وکتبٱ مراتب همکاری ومشارکت خودرا درپیشبرد طرح خریدتضمینی شیرخام اعلان نموده وصورتجلسه این اعلان آمادگی ۹۳/۱۱/۱۹ طی نامه ای ازسازمان تعاونی روستائی به این انجمن ابلاغ گردیده است.