مواد غذایی> دبیر انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه کیفیت و طعم مرغ سبک بهتر از مرغ‌های سنگین و درشت است، گفت: مرغ‌های صادراتی با وزن بین 1.2 تا 1.3 کیلوگرم به بازار عرضه می‌شود.


محمد یوسفی رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در مورد اینکه چرا علیرغم اینکه گفته می‌شود مرغ‌های سبک به لحاظ طعم و کیفیت نسبت به مرغ درشت بهترند، اما مردم بیشتر تمایل به استفاده از مرغ‌ درشت را دارند، گفت: تغییر ذائقه مردم در مصرف مرغ‌های کوچک به جای مرغ‌های درشت کار ساده‌ای نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی دارد.

وی افزود: تولید‌کنندگان به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و هر تولید‌کننده خودش تصمیم گیرنده است که مرغ را با چه وزنی به بازار عرضه کند.

 رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به این سوال که معمولا مرغ در چه سنی ذبح و با چه وزنی به بازار عرضه می‌شود، گفت: معمولا مرغ‌ها بعد از 36 روز و با وزن 1.5 تا 1.8 کیلوگرم به کشتارگاه عرضه می‌شوند، اما مرغ‌های صادراتی با وزن بین 1.2 تا 1.3 کیلوگرم به بازار عرضه می‌شود.

یوسفی بیان داشت: مشتریان داخلی معمولا تمایل به خرید مرغ با وزن 1.5 تا 2 کیلوگرم را دارند و مرغ با این وزن با قیمت بالاتری به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: ضایعات مرغ سایز یا مرغ سبک نسبت به مرغ‌های درشت کمتر است، در حالی که مرغ با وزن حدود 3 کیلوگرم حداقل دارای 300 گرم چربی و ضایعات است.

رئیس انجمن اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور تصریح کرد: همچنین مرغ سبک دارای طعم بسیار لذیذی است که اصلا قابل مقایسه با مرغ‌های درشت نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تولید مرغ‌های درشت برای تولید‌کنندگان بصرفه‌تر از تولید مرغ‌های سبک است، گفت: برای تولید‌کننده در امر تولید قیمت تمام شده و قیمت فروش محصول تولیدی دارای اهمیت است.

یوسفی بیان داشت: افت کشتارگاهی مرغ درشت به مراتب بیشتر از افت کشتارگاهی مرغ سبک است بطوریکه هر کیلو مرغ درشت برای تولید‌کننده بین 200 تا 300 تومان ارزان‌تر است.

وی افزود: قیمت جوجه یک روزه هم در زمان کشتار مرغ بسیار مؤثر است به طوری که اگر قیمت جوجه یک روزه ارزان باشد برای تولید کننده بصرفه‌تر است که مرغ را زودتر به بازار عرضه کند و اگر قیمت جوجه یک روز گران‌تر و حدود هزار تومان باشد، به صرفه‌تر است که مرغ را دیرتر به بازار عرضه کند.

رئیس انجمن تولید‌کنندگان مرغ گوشتی اظهار داشت: قوانین مدونی برای عرضه زمان کشتار مرغ وجود ندارد به همین دلیل تولید‌کنندگان براساس محاسبه منافع خود مرغ را برای کشتار عرضه می‌کنند و حتی گاهی مرغ در حدود روز 65 برای کشتار عرضه می‌شود.

یوسفی اظهار داشت: اغلب هزینه‌های مرغ از قبیل دارو و واکسن قبل از 35 روزگی است، بنابراین تولید‌کننده با صرفنظر از بیمه در صورتی که منافعش را در نگهداری مرغ بداند مرغ را بیش از 35 روز نگه می‌دارد.

رییس انجمن تولید‌کنندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه هیچگونه هورمونی به مرغ‌های تولید داخل تزریق نمی‌شود، گفت: تغییر ذائقه مردم برای مصرف مرغ‌های سبک نیازمند فرهنگ‌سازی است.

منبع:فارس
کد خبر ec884ea2834c48018cde1383fc6843d8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =