یک متخصص تغذیه بر نقش برخی مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز آلرژی‌های فصلی تاکید کرد و گفت: مصرف انواع ویتامین‌های گروه B مانند غلات، گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، انواع سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج، کرفس و انواع ویتامین‌های گروه C مانند مرکبات و سبزی‌های تازه و نیز سبزیجات غنی از ویتامین A همچون هویج می‌تواند از شدت عوارض ناشی از آلرژی‌ها بکاهد.

دکتر مینو فروزانی گفت: حداقل 25 درصد افراد به آلرژی‌های فصلی به ویژه در فصل بهار مبتلا می‌شوند. این نوع حساسیت به درجات متفاوتی در افراد منجر به سرفه، آبریزش بینی، عطسه و خارش پوست می‌شود.

وی گفت: حساسیت‌های فصلی در برخورد با بیش از 130 هزار ماده آلرژی‌زا به وجود می‌آید که از راه‌های تنفسی، تماس‌های پوستی، خوردن و آشامیدن وارد بدن می‌شوند و برخی افراد نیز به طور ژنتیکی آلرژی را از خانواده‌شان به ارث می‌برند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع شده با تضعیف سیستم ایمنی بدن، آلرژی فصلی را تشدید می‌کنند، گفت: با این وجود پزشکان دریافته‌اند که نوع مواد غذایی مصرفی می‌تواند با تقویت و هوشمندسازی سیستم ایمنی بدن، شدت آلرژی‌های فصلی را کاهش دهد یا بدن را نسبت به آنها تضعیف و آسیب‌پذیرتر کند. به بیان دیگر، کاهش مقدار دریافت چربی مصرفی با افزایش نسبت اسیدهای چرب غیراشباع، استفاده بجا و به‌ اندازه از فیبرهای محلول و نامحلول، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند سیستم دفاعی بدن ما را در مقابله با آلرژی‌های فصلی تقویت کند.

فروزانی یادآور شد: کسانی که وزن خود را در حد طبیعی و مهم‌تر از آن، نسبت توده عضلانی و بافت چربی بدن خود را در حد طبیعی حفظ کرده‌اند، علائم آلرژی را کمتر از سایر افراد بروز می‌دهند.

وی افزود: برخی از غذاها سبب افزایش یا کاهش عوارض ناشی از آلرژی می‌شوند. برای نمونه سویا، تخم‌مرغ، ماهی، خربزه، گوجه‌فرنگی، بادمجان، گوجه‌سبز، کرفس و برخی از شکلات‌ها می‌تواند عوارض ناشی از آلرژی‌های فصلی را تشدید کند.

این متخصص تغذیه گفت: سیستم ایمنی بدن در مواجهه با مواد آلرژی‌زا باعث ترشح هیستامین‌ها می‌شود که عوارضی چون عطسه، تورم چشم‌ها، قرمزی صورت، خارش پوستی و در برخی افراد مشکلات تنفسی و گوارشی را همراه می‌آورد.

فروزانی گفت: عواملی چون کار و فعالیت زیاد، کاهش میزان خواب شبانه، انجام ورزش‌های سنگین، قرارگرفتن در محیط‌های آلوده، مصرف دخانیات و مواد مخدر و مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها نیز می‌تواند به تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال بروز آلرژی منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی صنعتی و کارخانه‌ای فرآوری شده به‌ دلیل وجود نگهدارنده‌ها، رنگ‌های مصنوعی و طعم‌دهنده‌های موجود در آنها، آجیل‌های کهنه، کنسروها، کمپوت‌ها و غذاهایی که به مدت طولانی فریز می‌شوند، مصرف غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع چون شیرینی‌های خامه‌ای، سس مایونز، روغن‌های جامد و فست‌فودها نیز تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند به تشدید عوارض ناشی از آلرژی‌های فصلی کمک کنند.

این متخصص تغذیه بر نقش برخی موادغذایی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز آلرژی‌های فصلی تاکید کرد و گفت: مصرف انواع ویتامین‌های گروه B مانند غلات، گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، انواع سبزی‌های برگ سبزتیره مثل اسفناج، کرفس و انواع ویتامین‌های گروه C مانند مرکبات و سبزی‌های تازه و نیز سبزیجات غنی از ویتامین A همچون هویج می‌تواند از شدت عوارض ناشی از آلرژی‌ها بکاهد.

فروزانی یادآور شد: مصرف ماست کم‌چرب بخصوص ماست پروبیوتیک می‌تواند حساسیت را در افراد مستعد آلرژی کمتر کند. براین اساس افرادی که به گرما و حتی گرده گیاهان حساسیت دارند، با خوردن روزانه 2 تا 3 لیوان ماست از ماه‌های قبل از شروع فصل آلرژی‌زا در مقابل حساسیت‌های فصلی ایمن می‌شوند. نوشیدن چای سبز به دلیل برخورداری از آنتی‌اکسیدان بالا، علائم التهابی در شخص را کاهش می‌دهد.

وی در پایان گفت: سیر و پیاز نیز به عنوان تقویت‌کننده بسیار قوی سیستم ایمنی بدن و یک ماده غذایی ضدویروس و باکتری به کاهش عوارض آلرژی کمک می‌کند. همچنین مصرف روغن‌های امگا- 3 شامل روغن ماهی و روغن دانه کتان و کانولا به پیشگیری از بروز عوارض آلرژی و نیز به تامین مواد معدنی نظیر ید و روی کمک می‌کند.


منبع:ایسنا
کد خبر eef0293b3c07448f869fc7f1acd7252c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =