محمد قبله - دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران

جناب آقای دکتر بخشنده معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا نقدی بر عملکرد انجمن صنایع روغن نباتی در تنظیم بازار مطرح نموده که جهت پاسخ به ایرادات ذکر شده مواردی به شرح ذیل تقدیم می گردد .

جناب آقای دکتر بخشنده معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا نقدی بر عملکرد انجمن صنایع روغن نباتی در تنظیم بازار مطرح نموده که جهت پاسخ به ایرادات ذکر شده مواردی به شرح ذیل تقدیم می گردد .

الف ) صنعت روغن نباتی در اردیبهشت ماه سال 92 بر اساس مصوبه تنظیم بازار و با فرمول تامین ارز روغن خام به میزان 70% ارز مرجع (12260ريال ) و 30% ارز مبادله ای (24770 ريال ) بر پایه ارزی هر دلار)  16103ريال(  مجوز افزایش نرخ نسبت به سال 91 را دریافت نمود و از اردیبهشت سال گذشته تا کنون افزایش قیمتی را نداشته است .

لذا با توجه به مورد ذکر شده مبنی بر کاهش قیمت جهانی روغن خام در آذر ماه سال 93 در مقایسه با اردیبهشت 92 اعلام می دارد ، نرخ ارز پایه در زمان محاسبه قیمت اردیبهشت سال گذشته نسبت به آذر ماه سالجاری 65% افزایش داشته است ، این تغییر به این مفهوم است که بهای تمام شده ی روغن خام وارداتی علیرغم افت قیمت جهانی و بدلیل افزایش نرخ دلار در کشور در آذر ماه 93 نسبت به اردیبهشت 92 ، 33% رشد داشته است .اضافه بر این افزایش سایر هزینه ها به ویژه دستمزد و اعمال فاز دوم هدفمندی و همچنین تغییر نرخ سود بانکی نسبت به مقطع مذکور ، حکایت از افزایش هزینه تولید در سالجاری نسبت به سال گذشته داشته و عدم افزایش قیمت صرفاً تا کنون همراهی با دولت در تحقق هدف کنترل تورم بوده است لذا کاهش قیمت بدلیل کاهش قیمت جهانی روغن خام بدلیل افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی غیر کارشناسی بوده و موضوعیت ندارد .

ب) ذکر رقم تامین 4 میلیارد دلار برای واردات با توجه به آمار گمرک جمهوری اسلامی عدد صحیحی نبوده و منجر به برداشت یا نادرست از ارائه اطلاعات غلط به افکار عمومی می شود . گمرک جمهوری اسلامی طبق آمارهای رسمی که هرماهه صادر می نماید اعلام نموده که در 8 ماهه سالجاری تنها 917 میلیون  دلار روغن خام وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است . ضمناً واردات دانه و کنجاله ارتباطی به صنایع روغن نباتی ندارد ، لیکن اعداد موجود بسیار کمتر از ارقام ذکر شده می باشد . ضمناً حدود 947 میلیون دلار کنجاله وارد کشور شده که اثر آن بر دانه داخلی به مراتب از واردات روغن خام بیشتر است که با کمال تعجب در مصاحبه ذکری از آن نشده است در حالیکه بیشترین تاثیر را در سیاست حمایت از تولید دانه داخلی دارد .



ج) از ابتدای سال گذشته صنایع تصفیه و بسته بندی روغن خام آمادگی خود را برای خرید روغن استحصال داخل با نرخ تمام شده بر اساس قیمت تضمینی اعلام داشته اند بر همین اساس در آخرین صورتجلسه تنظیم شده که بطور رسمی ابلاغ گردید مقرر شد ، کنجاله کلزا توسط شرکت پشتیبانی امور دام به نرخ هر کیلوگرم 16000 ريال خریداری می شود ، همچنین روغن خام  کلزا به نرخ 32000 ريال در اختیار صنعت قرار گیرد . حال سوال اساسی این است آیا معاون محترم وزارت جهاد کشاورزی از مسئولین محترم سازمان تعاون روستایی استعلام فرموده اند که به چه میزان کنجاله با قیمت مصوب در صورتجلسه از سوی شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده است ؟ و اصولاً چگونه است که به نقش دستگاه های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی از عدم اجرای یک تفاهمنامه توجهی نشده و صرفاً انجمن صنایع روغن نباتی مورد اتهام قرار می گیرد ، این صنعت با نظر ارائه شده مبنی بر پایش بیشتر بخش خصوصی کاملاً موافق است و امید دارد این حساسیت مشمول دستگاهها و شرکت های زیر مجموعه نیز قرارگیرد .

و خلاصه کلام اینکه

1 -  در شرایط فعلی از نظر کارشناسی کاهش قیمت جهانی بدلیل افزایش نرخ پایه دلار ، تاثیری در افت بهای تمام شده ندارد .

2 -  اصولاً ارتباطی علمی و کارشناسی ما بین کاهش قیمت مصرف کننده روغن نباتی با خرید دانه به نرخ تضمینی مشاهده نمی شود و معلوم نیست با چه معادله ای می توان هم نرخ محصول نهایی را کاهش داد و هم ماده اولیه را با نرخ تضمینی با قیمت بالا خریداری نمود ؟ شاید اگر امروز قیمت مصرف کننده کاهش می یافت همین میزان دانه هم جذب واحدهای تولیدی نمی گردید . و اینکه اگر مفهوم تنظیم بازار ، ثبات قیمت کالا ، تامین به موقع ، کنترل تامین ماده اولیه ، حذف واسطه های زائد ، حذف موانعی چون سهمیه بندی و حواله کشی ، اطمینان مصرف کننده و تولید کننده در وفور ماده اولیه و محصول نهایی باشد، انجمن صنایع روغن نباتی کارنامه مثبتی طی 9 ماهه سالجاری از خود به نمایش گذاشته است .
کد خبر f2b8dea6a2cc4b539493e8616c93af4e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =