در حالی که دبیر انجمن روغن نباتی علت کاهش نیافتن قیمت روغن نباتی در بازار را بالاتر بودن نرخ ارز امسال نسبت به سال گذشته می‌داند قیمت‌های کاهش یافته جهانی این محصول و دیگر عوامل نشان از ضرورت کاهش قیمت روغن نباتی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قیمت انواع روغن خام از جمله سویا، پالم و آفتابگردان در بازارهای جهانی نشان از کاهش حدود 9 تا 32 دردصدی این محصولات وارداتی به کشور دارد و از سوی دیگر نیز حذف مالیات هشت درصدی واردات روغن نباتی خام از بهمن ماه سال گذشته نیز باعث کاهش هزینه‌های تولید روغن نباتی در کشور شده است.

بازار انواع روغن خام طی سال گذشته نشان می دهد روغن سویا فوب برزیل و آرژانتین حدود 32 درصد، روغن آفتابگردان فوب دریای سیاه حدود 26 درصد و روغن پالم فوب اندونزی و مالزی حدود 10 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است اما گویا این کاهش قیمت و معافیت مالیاتی که بهمن ماه سال گذشته ابلاغ شد نیز تاثیری در کاهش قیمت روغن نباتی تولید شده در کشور نداشته است.

روند کاهش قیمت انواع روغن خام از سال گذشته تاکنون به گونه‌ای است که قیمت هر تن روغن خام سویا، پالم،‌آفتابگردان و ... به کمتر از 800 دلار رسیده و برخی از برندهای معتبر تولیدکننده روغن نباتی در کشور نیز محصول خود در بنکداری‌ها و مراکز عرضه را با تخفیف ویژه و حدود 10 درصد کمتر از قیمت مصوب می فروشند اما قیمت روغن نباتی در بازار ایران نه تنها کاهش پیدا نکرده و به گفته محمد قبله - دبیر انجمن روغن نباتی - برآوردها نشان می دهد قیمت روغن نباتی میتواند تا حدود 10 درصد افزایش یابد و از سوی صنایع نیز این تقاضا وجود دارد اما درصددیم آن را با افزایش بهره‌وری و افزایش حاشیه سود صنایع جبران کنیم، بنابراین تا پایان امسال هیچ گونه افزایش قیمتی اعمال نمی شود.

وی افزود: گرچه قیمت جهانی روغن خام طی سال گذشته تاکنون کاهش یافته است اما قیمتی که سازمان حمایت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در آن زمان مشخص کرده بود بر مبنای ارز مرجع 2100 تومان بود که امروز این نرخ ارز افزایش یافته و به حدود 2800 تومان رسیده است و از سوی دیگر توزیع روغن از سوی شرکت بازرگانی حذف شده بنابراین مسائل باعث می‌شود تا قیمت روغن کاهش پیدا نکند.


البته عبدالمهدی بخشنده - معاون برنامه ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی - نیز در این باره معتقد است: علی‌رغم کاهش قیمت جهانی روغن خام، قیمت روغن نباتی در بازار داخلی کاهش نیافته و با وجود واردات چهار میلیارد دلاری روغن خام و دانه‌های روغنی، محصول تولیدکننده داخلی روی دستش باقیمانده است.

گرچه یکی دیگر از مشکلاتی که به اذعان وزارت جهاد کشاورزی در این بخش وجود دارد این است که دانه روغنی تولیدکنندگان داخلی روی دستشان باقی‌ مانده و این در حالی است که قبله پیش از این به ایسنا گفته بود: در تولید روغن نباتی هدف اصلی، حمایت از تولیدکنندگان دانه‌های روغنی است؛ بنابراین هر قدر دولت هدف‌گذاری‌اش مبنی بر توسعه و رشد تولید دانه‌های روغنی باشد صنایع روغن نباتی خریدار روغن خام استحصال شده از دانه‌های روغنی تولید داخلی می‌شوند و کشاورزان انگیزه بیشتری برای تولید خواهند داشت.

به نظر می‌رسد وزارت جهادکشاورزی نیز از واگذاری بازار روغن نباتی به بخش خصوصی چندان رضایتی ندارد و در حال برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط بازار روغن نباتی به نفع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.


کد خبر 3f87213885dd45e986242e23d51bb887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =