کشاورزی> وزیر سابق جهاد کشاورزی با بیان این که مدعیان ارائه محصول تراریخته، دارای منافع هستند، گفت: کجای دنیا سراغ دارید، کسی که محصول تراریخته تولید کرده است خودش مجوز سلامت و واردات و عرضه این محصول را صادر کند.

محمدرضا اسکندری دیروز در دیدار نوروزی با مدیران و خبرنگاران رسانه‌ها در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد اینکه در حال حاضر در کشور می‌‌توان وارد مقوله تولید و انبوه‌سازی محصولات تراریخته شد و یا از آنجا که هنوز بی‌ضرر بودن استفاده از این محصولات به اثبات نرسیده است، باید در مرحله آزمایش و تحقیق باشد، گفت: در دوره‌ای که در وزارت جهاد کشاورزی بودم، بحث ما در رابطه با محصولات تراریخته این بود که روی آن کار تحقیقی انجام شود و تا زمانی که تمام جوانب آن سنجیده نشده به مزرعه وارد نشود.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبق معاهده بین‌المللی «کارتاهنا» کشورهایی که روی محصولات تراریخته کار می‌کنند باید عضو کارتاهنا باشند و طبق همان معاهده هم باید برای کشور قانون ایمنی زیستی مصوب می‌شد.

وی با بیان اینکه در دولت هشتم و در حالی که هنوز قانون ایمنی زیستی نداشتیم یک عده به دنبال کشت محصولات تراریخته در مزرعه بودند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در آن زمان با این مسئله مقابله کرد، تصریح کرد: با تغییر دولت اعلام کردیم که امکان ندارد، اجازه تولید محصولات تراریخته را در مزرعه بدهیم، این کار باید بر اساس قانون ایمنی زیستی و آن هم فقط در حد کار تحقیقی عملی شود.

اسکندری با تأکید بر اینکه برای انجام کار تحقیقاتی در مورد محصولات تراریخته نیاز به گلخانه مناسب و مخصوص کار داشتیم، گفت: بنابراین یک گلخانه مناسب برای این منظور برای اولین بار در دولت دهم و یک گلخانه هم در دولت یازدهم ساخته شد.

وی با بیان اینکه بحث تولید و انبوه‌سازی محصولات تراریخته در دولت یازدهم در آذرماه سال گذشته جدی‌تر شد، گفت: بنابراین در اواخر سال 94 با ارسال نامه‌ای به عنوان وزیر اسبق جهاد کشاورزی به مسئولان کشور در این رابطه هشدار دادم و نسبت به عواقب ناشی از تولید و انبوه‌سازی آن اعلام خطر کردم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با تأکید بر اینکه در زمینه علم تراریخته تخصصی ندارد، تصریح کرد: طی جلساتی که با دانشمندان و متخصصان این علم داشتم، اطلاعاتی را در در این رابطه کسب کردم و سپس به عنوان وزیر اسبق جهاد کشاورزی با مکاتبه با 11 نهاد و سازمان نسبت به تولید و انبوه‌سازی محصولات تراریخته هشدار دادم.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید محصولات تراریخته موافق و مخالف دارد، بیان داشت: مخالفان تولید تراریخته افرادی دلسوز برای جامعه هستند و حرف علمی و فنی می‌زنند.

وی بیان داشت: موافقان تولید محصولات تراریخته حاضر به شرکت در مناظره با مخالفان تولید تراریخته نیستند و حتی افرادی که به لحاظ سازمانی دارای قدرت هستند، مخالفان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را به گونه‌ای مختلف از جمله تهدید به اخراج از محل کار کرده و حق مصاحبه با رسانه‌ها را از آنها سلب کرده‌اند.

اسکندری با بیان اینکه نامه هشدار در مورد محصول تراریخته در مورخ 94.11.18 به مسئولان کشوری ارسال شد، گفت: در بخشی از آن نامه پیشنهاد شده که در رابطه با محصولات تراریخته کمیته‌ای تحت نظر شورای عالی امنیت ملی و ستاد پدافند غیرعامل تشکیل شود و با بررسی تمام جوانب این موضوع، قانون ایمنی زیستی بازنگری و تا تصمیم‌گیری آن کمیته از توسعه کشت محصولات تراریخته و واردات هر گونه محصولات تراریخته به کشور جدا خودداری به عمل آید.

وی بیان داشت: این نامه به شورای امنیت ملی، سازمان بازرسی کل کشور، ستاد پدافند غیرعامل و تمام سازمان‌هایی که بتوانند اقدامات بازدارنده در رابطه با توسعه کشت محصولات تراریخته انجام دهند، ارسال شد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کشور تصریح کرد: مستندات و نتایج کارهای تحقیقاتی و مضرات تولید محصولات تراریخته در راستای روشنگری پیوست این نامه شده است.

اسکندری گفت: برچسب‌گذاری بر روی محصولات تراریخته در همه جای دنیا برای اطلاع‌رسانی به مشتری از نوع محصولی که مصرف می‌کند، انجام می‌شود، اما نمی‌دانم چرا وقتی که در رابطه با تولید محصولات تراریخته که هنوز از سالم بودن آن یقین وجود ندارد، الگوبرداری می‌کنیم و چرا از اطلاع‌رسانی به مصرف‌کننده یعنی نصب برچسب اطلاعات بر روی محصولات الگوبرداری نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی اجازه کشت محصولات تراریخته داده نمی‌شود، گفت: مخالفان تولید تراریخته در کشور به بی‌سوادی متهم می‌شوند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر تصریح کرد: افرادی که خواستار تولید و انبوه‌سازی محصولات تراریخته هستند با بودجه پژوهشی کشور، شرکت دانش‌بنیان تأسیس کرده‌اند و خودشان هم عضو کمیته نظارت بر تراریخته و کمیته مجوز برای واردات محصولات تراریخته هستند.

اسکندری در پاسخ به این سؤال که موافقان تولید محصولات تراریخته در کشور می‌گویند که مخالفان تولید از واردات منفعت می‌برند و به همین دلیل است که با این موضوع مخالفت می‌کنند و چرا طی این سال‌هایی که این محصولات به کشور وارد می‌شود، مخالفتی نداشته‌اند، گفت: هیچ فردی از مخالفان تراریخته در کمیته صدور مجوز واردات حضور ندارند.

وی بیان داشت: همان افرادی که خواهان تولید محصولات تراریخته در کشور هستند، با بودجه پژوهشی دولت شرکت دانش بنیان تأسیس کرده‌اند و مسئولیت کمیته ارزیابی و صدور مجوز تولید را هم در دست دارند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی بیان داشت: نباید کسی که شرکت دانش بنیان برای تولید محصولات تراریخته تأسیس کرده خودش هم مسئول کمیته ارزیابی و صدور مجوز باشد، من احکام این افراد را به نامه پیوست کرده‌ام و به اطلاع مسئولان کشور رسانده‌ام.

اسکندری تصریح کرد: بزرگترین کارتل تولید محصولات تراریخته دنیا یعنی راکفلر یک کارتل اقتصادی صهیونیستی است.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: وزارت جهاد کشاورزی کشورمان مدال طلای کشاورزی ایران را به دانشمند بلژیکی به نام پرفسور مارک فن مونتاگو اهدا کرده است و اگرچه این فرد یکی از برترین‌ مهندسان ژنتیک دنیا است، اما هنوز نتوانسته در کشورش بلژیک، دولت و ملت را به تولید محصولات تراریخته قانع کند.

وی بیان داشت: بعد از مطالب مطرح شده در رسانه‌ها و ارسال نامه هشدار در مورد تراریخته، به سازمان‌های مختلف سازمان بازرسی کشور در مورد مسائل مطرح شده در رابطه با تولید و انبوه‌سازی محصولات تراریخته جلساتی برگزار کرده و تا حدودی موضوع از تب و تاب افتاده است.
کد خبر f4c4b991d4484d67b2582557d4f0d9e9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =