نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: صدور مجوز برای پرورش‌ حیوانات حرام گوشت مانند قورباغه و کروکودیل به شرط مصرف نشدن در بازار داخلی و صادرات مانعی ندارد. اما همان گونه که خوردن اینگونه محصولات حرام است، خوردن محصولات آلوده و مضر برای سلامت انسان نیز حرام است.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ آیت‌الله حسن عالمی امروز در نشست خبری با اشاره به حکم اسلام برای مصرف حیوانات حرام‌گوشت گفت: گاهی اوقات تولید و پرورش این حیوانات یک سلسله منافعی برای پرورش‌دهندگان و مصرف کنندگان دارد که از نظر اسلامی حرام محسوب نمی‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال برخی از حیوانات حرام گوشت جنبه دارویی دارند و از آنها برای تولید دارو استفاده می‌شود لذا در حکم شرعی به شرط آنکه مورد استفاده دارویی قرار بگیرد و بدل حلال آن وجود نداشته باشد مانعی ندارد. آیت الله عالمی ادامه داد: همچنین برخی حیوانات نیز مصرف خوراکی ندارند اما به صورت داروهای غیرخوراکی مانند داروهای پوستی از آنها استفاده می‌شود و برخی دیگر نیز مصارف غیردارویی دارند اما پروش آن ها مانع شرعی ندارد همانند کروکودیل که پرورش آن در کشور انجام می شود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پرورش کروکودیل از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان و کشور منافع دارد، افزود: از پوست کروکودیل برای تولید محصولاتی مانند کیف و کفش و  لباس استفاده می‌کنند که مانعی ندارد اما مردم باید توجه داشته باشند که به هنگام نماز خواندن آن لباس را نپوشند. آیت الله عالمی یادآور شد: بر اساس فتوای اکثر فقهای اسلام، انجام دادن بیع حرام با کسی که آن را حلال می‌داند مجاز است و ضمن اینکه گرچه فتوای مقام معظم رهبری خلاف این مسئله است اما در تماسی که با بیت ایشان داشتیم اعلام شد که در این زمینه سختگیری صورت نگیرد و به شرط صادرات مانعی برای تولید و پرورش وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر برای پرورش و تولید چنین حیواناتی مراحل قانونی لازم طی شود مانعی از نظر شرعی وجود ندارد و مجوز حلیت به آنها می‌دهیم. ایت الله عالمی ادامه داد: درباره حیواناتی مانند کروکودیل قورباغه مجوزهایی در گذشته صادر شده و از این به بعد نیز در صورت وجود درخواست مجوز صادر می‌شود.

توجه به ذبح شرعی در کشتار دام و طیور ایران بی نظیر است

آیت الله عالمی در ادامه سخنان خود درباره چگونگی نظارت شرعی بر کشتار دام و طیور در کشتارگاه‌های داخلی و خارجی و انتقادهای مطرح شده در این باره اظهار کرد: به نظر می رسد انتقاد به ناظران ذبح شرعی منصفانه نیست چرا که سختگیری در ایران بیشتر از سایر کشورهای اسلامی است و تمام کشتارها در داخل و خارج از کشور به صورت مورد به مورد، توسط ناظران شرعی کنترل می شوند. عالمی خاطر نشان کرد: همه ناظران از اولین کشتار تا آخرین آن در کشتارگاه‌ها حاضر و ناظر هستند و به دقت این موضوع را مورد توجه قرار می دهند.

وی تشریح کرد که ناظران شرعی بر سه مسئله باید نظارت کنند که شامل حلیت یعنی ذبح مطابق با موازین شرعی، طهارت به معنی شست‌وشو و پاک بودن لاشه ذبح شده به هنگام خروج از کشتارگاه و مبرا بودن لاشه ذبح شده از هر گونه اجزای حرام است. آیت الله عالمی به مردم یادآور شد: برای لاشه گاو به دلیل اینکه ستون فقرات این حیوان در کشتارگاه به دو قسمت تقسیم می‌شود نخاع که جز حرام است خارج می شود اما در گوسفند به دلیل اینکه لاشه به صورت کامل بوده و نخاع بیرون نمی‌آید، مردم هنگام مصرف باید خود به خارج کردن آن توجه کنند.

وی اظهار داشت: همه کسانی که می‌خواهند در کشتارگاه‌ها ذبح انجام دهند، قبل از آنکه وارد کشتارگاه‌ شوند به صورت کامل آموزش می‌ بینند و احکام فقهی ذبح را یاد می‌گیرند

آیت الله عالمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده می‌شود که ذبح در خارج از کشور در حال واگذاری به طرف خارجی است و آیا در این زمینه موازین شرعی رعایت می‌شود؟ گفت: از نظر بهداشتی و نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی مختار است که ذبح را به طرف خارجی واگذار کند اما نظارت شرعی در اختیار نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی است که جدیت و نظارت لازم را دارد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر خوردن حرام گوشت ها خوردن محصولات آلوده و مضر برای سلامت انسان نیز حرام است، افزود: خوردن محصول آلوده و مضر حرام است حتی اگر آن محصول شیر باشد که در اسلام بر خوردن آن تاکید شده است. آیت الله عالمی ادامه داد: بنابراین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان در صورتی که از آلوده و مضر بودن محصول خود آگاه باشند، مرتکب عمل حرام می‌شوند و باید با آنها برخورد شود.
کد خبر f65303af90a04984926fb2b2db12d9b5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =