۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی از کنترل کشت برنج در استان‌های مختلف و افزایش برداشت این محصول در واحد سطح خبر داد و گفت: در 9 ماه گذشته ثبت سفارش برای واردات برنج انجام نشده و اگر مقداری هم وارد شده از سفارشات قبلی بوده است.

محمود حجتی در حاشیه بازدید از طرح پرورش ماهی در قفس اظهار کرد: درخصوص بهره‌برداری و بهره‌وری آب، در بخش جهاد کشاورزی افزایش راندمان آبیاری است که پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه برای کشاورزی باید از ارقام مقاوم به کم آبی استفاده کنیم، تصریح کرد: باید از سیستم‌های نوینی استفاده کنیم که بهره‌وری داشته و آب کمتری نیز مصرف کند. وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت آبی استان‌های شمالی خاطرنشان کرد: بخش عمده بارش‌ها در گیلان و مازندران وارد دریا می‌شود که این میزان به 10 میلیارد متر مکعب می‌رسد.

حجتی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این آب که وارد دریا می‌شود قابل استحصال است، ابراز کرد: از طریق وزارت نیرو طرح جامعی برای استفاده آبهایی که در فصل غیرنیاز وارد دریا می‌شود تدوین می‌شود تا از این آب‌ها در کارهای آبی کوچک استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه روش تقویت آببندان‌ها که روش سنتی ذخیره‌سازی آب است نیز استفاده می‌شود، تاکید کرد: برای مهار آب از سدهای کوچک بدون اینکه به طبیعت آسیب وارد کند استفاده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی درباره طرح خودکفایی برنج و گلایه‌ها مبنی بر واردات برنج با تاکید بر مدیریت در این بخش گفت: در 9 ماه گذشته ثبت سفارش کشور برای واردات برنج انجام نشده، اگر مقداری هم وارد شده از سفارشات قبلی بوده است.

حجتی از طرح افزایش برداشت برنج در واحد سطح خبر داد و یادآور شد: تا جایی که امکان دارد تلاش می کنیم به جز گیلان و مازندران در سایر مناطق برنج کشت نشود.

وی خاطرنشان کرد: سعی شد سطح زیر کشت برنج را در سایر استان‌ها با توصیه یا کشت‌های جایگزین کاهش دهیم چون آب برای کشت برنج نداریم و برای کشور هم اقتصادی نیست که بخواهیم به سمت کشت برنج برویم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان عنوان کرد: آنچه در حال حاضر در گیلان و مازندران دنبال می‌شود طرح یکپارچه‌سازی و مکانیزه کردن است که با این طرح امسال در بخش نشاکاری و برداشت افزایش قابل توجهی را شاهد بودیم.


منبع:ایسنا
کد خبر f6ee31cdee4e48e1a3e5b362d36fd555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =