کشاورزی> افزایش قیمت نهاده های دامی به عنوان یکی از علل اصلی ورشکستگی دامداری های کشور اعلام شد.


سلطانی رئیس اتحادیه دامداران در باره خطر ورشکستگی دامداران کشور گفت: با افزایش قیمت نهاده های دامی دامدار ما مجبور است گاوهای خود را بفروشد تا بتواند خرج بقیه گاوها را بدهد.

وی افزود: این شرایط به حدی سخت شده که بسیاری از دامداران در فکر تغییر کاربری فضای دامداری خود هستند.

سیروس روستا دامدار استان فارس هم در این باره گفت: ما متولی نداریم و با افزایش قیمت نهاده های دامی فلج شده ایم و کار ما رو به افت و کاهش است و دیگر انگیزه کار نداریم.

وی افزود: تورم 16 درصدی در کنار افزایش قیمت حامل های انرژی و نهاده های دامی و از طرف دیگر کاهش قیمت شیر باعث شده کار دامداری خفت بار و زجرآور شود.

سیداحمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: از پارسال تاکنون قیمت ذرت از 130 به 250 تومان، یونجه از 700 به 1050 تومان و کاه و کلش از 270 به 700 تومان رسیده است.

وی افزود: با این شرایط صنعت گاوداری در آستانه ورشکستگی است و اصطلاحاً زانو زده است.

محمدرضا ملاصالحی رئیس مرکز تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به این انتقادات گفت: در سال گذشته قیمت علوفه افزایش یافت و متناسب با آن باید قیمت شیرخام هم افزایش می یافت که مصوبه دولت برای خرید شیر خام به مبلغ هزار و 440 تومان بر همین اساس بود تا این افزایش هزینه را پوشش دهد.

وی افزود: اما خرید بر مبنای قیمت مصوب دولت از تغییر کارخانه های شیر انجام نشد و دامدار متضرر شد.

ملاصالحی با بیان اینکه قیمت ذرت، سویا و جو در دو سه ماهه اخیر کاهش چشمگیری داشته است، گفت: در برخی از این اقلام بیش از 100 تا 150 تومان در هر کیلو کاهش قیمت داشته ایم.

وی افزود: اما درباره افزایش قیمت یونجه، ذرت و کاه و کلش هنوز برای قضاوت زود است زیرا دامدار ما باید علوفه خود را در زمان برداشت در فصل قبل خریداری کرده باشد و هم اینک از این محصول خریداری شده در انبار استفاده کند.
کد خبر f768f2552f7c4650a7a51d3eb674f9d0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =