داستان کی‌اف‌سی به زمانی برمی‌گردد که کلنل هارلند ساندرز 40 ساله، تصمیم گرفت در پمپ‌بنزینی که در آن مشغول فعالیت بود، به مشتریان خود غذا هم بفروشد. پس از گذشت مدت‌زمانی اندک، اغلب مشتریان ساندرز را افرادی تشکیل می‌دادند که هدف آنها از مراجعه به پمپ‌بنزین، خرید غذاهای او بود.

به این ترتیب ساندرز تصمیم گرفت، تمرکز خود را روی فروش غذا متمرکز کند و برای عملی کردن این تصمیم، رستورانی را افتتاح کرد که قادر بود به جمعیتی بیش از 100 نفر خدمت‌رسانی کند. این حرکت، زمینه‌ساز تأسیس مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی در سال 1952 بود.

ساندرز ادعا می‌کند سالیان سال، در حال آزمایش برای یافتن بهترین دستور پخت مرغ سوخاری بوده تا در نهایت توانسته ترکیبی از 11 ادویه مختلف را که تا به امروز به‌عنوان دستور پخت جادویی در پخت مرغ‌های سوخاری کی‌اف‌سی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کشف کند. کی‌اف‌سی توانست به لطف دستور پخت جادویی و منحصربه‌فرد ساندرز و بهره‌گیری از سرخ‌کن‌های تحت فشار به جای اجاق و ماهی‌تابه‌های قدیمی، مرغ‌های سوخاری جدید خود را به یکی از محبوب‌ترین غذاها در بین مردم تبدیل کند. استفاده از سرخ‌کن‌های تحت فشار در عین حفظ کیفیت و طعم غذا، زمان پخت یک مرغ سوخاری را از 35 دقیقه تنها به چند دقیقه کاهش داد و این درست همان چیزی بود که ساندرز برای گسرش کسب و کار خود به آن نیاز داشت. سرعت رشد رستوران‌های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی به نحوی بود که این کمپانی توانست در فاصله سال‌های 1960 تا 1963، تعداد شعب خود را از 200 به 600 افزایش داده و در پایان سال 1963 به‌عنوان بزرگ‌ترین فست‌فود در ایالات متحده آمریکا شناخته شود.

در سال 1980 یعنی زمانی که کی‌اف‌سی با شش‌هزار شعبه در اقصی‌نقاط جهان در اوج شهرت خود به سر می‌برد، ساندرز بر اثر بیماری سرطان درگذشت. از همان ابتدا کی‌اف‌سی کوشید با ارائه مرغ‌های سوخاری منحصربه‌فرد، همبرگرهایی را که بازار فست‌فود را در انحصار خود داشتند، به چالش کشیده و مفهوم فست‌فود را در بین مردم توسعه دهد. کی‌اف‌سی یکی از نخستین فست‌فودهای زنجیره‌ای بود که موفق شد در سطح جهانی گسترش پیدا کند تا جایی که امروز در بیش از 100 کشور جهان، بیش از 18 هزار شعبه دارد.

محصولات کی‌اف‌سی شامل مرغ سوخاری، مرغ‌برگر، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، نوشیدنی، سالاد، دسر و صبحانه است که در سال 2013 توانسته درآمدی معادل 23 بیلیون دلار آمریکا را برای این شرکت به همراه داشته باشد. یکی ازنوآوری‌های ساندرز، استفاده از چهره خود به‌عنوان نشان تجاری شرکت بود. به این منظور ساندرز با گذاشتن ریش و سبیلی جدید، چهره خود را تغییر داد و برند خود را با این چهره جدید به مردم شناساند. با گذشت زمانی حدود 65 سال از تأسیس این برند، این چهره همچنان در بیشتر نقاط جهان به‌عنوان نمادی از مرغ سوخاری در بین مردم شناخته می‌شود. ساندرز تا پایان عمر خود همواره با یک کت و شلوار سفید و پاپیون مشکی در محافل عمومی ظاهر شده و به این وسیله می‌کوشید برند کی‌اف‌سی را با تصویری از چهره خود، در ذهن مردم به یادماندنی‌تر کند.

منبع:ایانا
کد خبر f9b86d44978348f4989fc95d0dcb88b3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =