مواد غذایی> نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: طبق آمار گمرک روسیه صادرات محصولات ایرانی به این کشور در ۳ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۹ درصد افزایش داشته است.

قدیر قیافه در مورد آخرین وضعیت صادرات کالاهای ایرانی به روسیه اظهار داشت: با امضای پروتکل کریدور سبز که از اردیبهشت ماه بین گمرک روسیه و ایران به امضا رسید، دیگر روس‌ها قیمت واقعی کالاهای ایرانی را براساس اظهار طرف ایرانی می‌پذیرند که این مسئله در مورد برخی اقلام اکنون اجرا می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که این مسئله نیازمند مبادله یک سری اسناد است، تمام کالاهای ایرانی که به روسیه صادر می‌شود، از شهریورماه مشمول همین طرح می‌شود.

قیافه در پاسخ به اینکه ظاهراً تعرفه واردات کالاهای ایرانی به روسیه بسیار نسبت به کشورهای همجوار روسیه بالاتر بوده و سبب افزایش قیمت تمام شده می‌شود، گفت: اکنون تعرفه پسته، خرما، کشمش و کرفس به روسیه صفر شده است، اما در مورد برخی کالاها نیز روسیه برای حمایت از تولید خود از جمله سیب در برخی فصل‌ها تعرفه کالای خود را افزایش می‌دهد.

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اذعان به اینکه قیمت تمام شده کالای ایرانی در بازارهای صادراتی بسیار بالا است، افزود: به عنوان مثال قیمت مرغ تولیدی ما در درب واحدهای کشتارگاهی یک دلار و 60 سنت است و اینکه بخواهیم آن را با قیمت یک دلار 80 سنت به بازار روسیه برسانیم، امکانپذیر نیست.

عضو هیأت رئیسه کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد:‌ برای صادرات مرغ باید ساختار تولید داخلی صادراتی و استاندارد شود، در حالی که مرغ فرانسوی در بنادر روسیه یک دلار و 5 سنت به فروش می‌رسد و مشکل ما در تولید ساختاری است.

قیافه بر این نکته تأکید کرد که صاحبان واحدهای تولیدی ما اعم از محصولات کشاورزی و صنعتی باید روی موضوع بهره‌وری کار کنند و نرخ تسهیلات هم در کنار آن کاهش یابد چرا که تولیدکننده خارجی با تسهیلات 1.5 درصدی تولید می‌کند، ولی تولیدکننده ایرانی باید تسهیلات با نرخ سود 16 تا 25 درصدی بگیرد.

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت بانکی بین ایران و روسیه و اینکه قرار بود، روبل و ریال جایگزین مبادلات دلاری بین دو کشور شود، گفت: از دو ماه اخیر میربیزینس بانک روسیه که یک بانک ایرانی است که با مقررات روسی اداره می‌شود، به نفع طرف ایرانی و روسی ال‌سی باز می‌کند.

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در مورد جزئیات کارکرد این بانک گفت:‌ صادرکننده ایرانی می‌تواند نزد بانک ملی حسابی به روبل باز کرده تا پول او از روسیه به این حساب واریز شود و در عین حال می‌تواند معادل ریال به نرخ ارز آزاد را دریافت کند.

قیافه در مورد وضعیت بازار صادراتی‌ ایران نیز گفت: صادرات ایران به روسیه طبق مقایسه 3 ماهه ابتدای امسال با سال گذشته، طبق آمار گمرک روسیه حدود 69 درصد افزایش داشته است.

منبع:فارس


کد خبر fa2465ee601e44b7a7396ba89b0ca88a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =