مواد غذایی> واردات بی‌رویه و غیرقانونی میوه در کشوری که روزانه به ازای هر نفر 800 گرم میوه تولید می‌شود، مانند خودزنی و خیانت به تولید داخلی است.


مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قاچاق میوه رو به افزایش است و مسئولان ذی‌ربط باید بتوانند اقدامات لازم را هرچه سریع‌تر برای ممانعت از ورود میوه از مبادی غیرقانونی را انجام دهند، گفت: میوه‌های وارداتی قاچاق از لحاظ سلامت به هیچ‌عنوان مورد تأیید وزارت جها کشاورزی و وزارت بهداشت نیستند.

ابوالقاسم حسن‌پور با اعلام اینکه در حال حاضر تولید داخلی به اندازه کافی داریم و نیازی به واردات و به‌ویژه قاچاق میوه نیست، افزود: قاچاق میوه با ورود آفت و بیماری‌ها به داخل کشور، خسارات جبران‌ناپذیری را به تولیدات می‌زند و تمام تلاشی که برای خودکفایی محصولات باغی تاکنون به ثمر نشسته هدر خواهد رفت.

وی با عنوان اینکه قاچاق میوه به‌سان خودزنی می‌ماند، خاطرنشان کرد: روندی در پیش گرفته شده، در تولید داخلی تأثیرگذار خواهد بود و در طولانی مدت باعث تخریب کشور شده و خیانت به تولید داخلی است.


روزانه به ازای هر نفر 800 گرم میوه تولید می‌شود

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سالانه به ازای هر نفر 200 کیلوگرم میوه و 70 کیلوگرم میوه جالیزی تولید می‌شود که می‌توان گفت در روز به ازای هر نفر 800 گرم میوه تولید می‌شود و ما به هیچ عنوان نیازی به واردات نداریم.

حسن‌پور با اشاره به واردات غیرقانونی پرتقال از مصر در سال 87 که باعث ورود مگس آفریقایی انجیر به کشور شد و این مگس 20 درصد انجیر استهبان را تحت تأثیر قرار داد و از بین برد، تصریح کرد: مگس آفریقایی انجیر، 74 میزبان دارد که می‌توان به خرما، انار، انجیر، پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش، گریپ‌فروت، زردآلو، سیب، گلابی، به و توت‌فرنگی اشاره کرد که با حمله به این محصولات باعث از بین رفتن آنها می‌شود.

وی یادآور شد: در سال 2000 نیز در برزیل مگس میوه تولید کل انجیر را متوقف کرد و صدمه زیادی به کشاورزان آن کشور وارد شد، بنابراین ما باید بتوانیم با استفاده از تجربیات سایر کشور و صدماتی که به موجب سهل‌انگاری‌های خودمان به ما وارد شده است، عبرت گرفته و جلوی واردات بی‌رویه را بگیریم.


تخریب کشور به دست خودمان با واردات بی‌رویه و غیرقانونی میوه


مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردات پیله‌وری قوانین خاص خود را دارد و در شرایط پیله‌وری اجازه استفاده از محصولات واردشده از لب مرز تا 40 کیلومتر است، تأکید کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه ماده 45 بند (ب) ورود تمامی محصولات کشاورزی مشروط به دریافت مجوز از واردات جهاد کشاورزی است.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ارز و کالا برای جلوگیری از واردات بی‌رویه و غیرقانونی باید وارد عرصه شود، اظهار داشت: نتیجه تعلل در مبارزه با قاچاق میوه، آسیب‌رسانی به تولیدات داخلی و تخریب کشور به دست خودمان است.

وی در پایان گفت: با واردات قاچاق و در نتیجه آسیب‌رسانی به تولیدات داخلی و ورود انواع آفات و بیماری‌ها به کشور هزینه‌های سنگین و جبران‌ناپذیری را متحمل خواهیم شد.


منبع:ایانا
کد خبر fab8cc4f35ae4723a1ff8e6f19e528b5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =