مواد غذایی> سخنگوی دولت با بیان اینکه بخشی از تنش بازار مربوط به اظهارنظرها در خصوص حذف ارز 4200 بوده است از برگشت تعادل به بازار و تعدیل قیمت‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر روزانه هفت هزار و 100 تُن مرغ به بازار تزریق می‌شود و میزان تولید روغن نیز نسبت به سال گذشته رشد 6 درصدی داشته است.

 علی ربیعی در نشست خبری درباره برنامه دولت برای مدیریت بازار کالاهای اساسی و جلوگیری از تشکیل صف خریدبا اشاره به اینکه ساله‌های ۹۲تا ۹۷ را باید در یک قالب تحلیل کرد و از سال ۹۷ به بعد را یک قالب جداگانه گفت: قاعده ای که بعد از سال ۹۷ بر سر ایران آمد می‌توانست هر دولتی را در دنیا از هم بپاشاند. فشاری که از سال ۹۷ بر دولت و ملت ایران وارد شد برای فروپاشی نظام و ساختار کشور و آوردن مردم به کف خیابان بود لذا شرایط این روزها را در چارچوب جنگ اقتصادی باید تحلیل کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور جلسات متعددی در خصوص گرانی غیرمعقولی و غیر قابل قبول برخی کالاها برگزار کرده‌ است، گفت: صف‌هایی که در هفته‌های اخیر بخصوص برای روغن بوجود آمد نتیجه فضاسازی‌هایی بود که در هنگام بررسی لایحه بودجه در مجلس در خصوص نرخ ارز کالاهای اساسی اتفاق افتاد.

برخی اظهارنظرها موجب برهم خوردن بازار شد

ربیعی با یادآوری برخی انتقادها در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی و هشدارهای دولت مبنی بر ادامه این تصمیم، شایعه حذف ارز ۴۲۰۰ را موجب سوء‌استفاده‌ دانست و تاکید کرد: با ایجاد سامانه جامعی که شبکه ها را بهم وصل کرده است، به سرعت، بخشی از این انبارها کشف می شوند و امکان ذخیره شدن‌ها کم شده است و بخشی هم به رفتارها و کنش اقتصادی در سطح خرد تبدیل شده است.

وی برخی اظهارات را در تشدید شایعات مربوط به افزایش قیمت خوراک دام و دانه های روغنی موثر دانست و گفت: حاصل آن نگرانی مردم و انبار کردن این اقلام توسط برخی سودجویان و در نهایت برهم خوردن تعادل بازار شد؛ حالا تصور کنید اگر نرخ ارز این کالاها ۴ برابر می شد و اقشار کم درآمد قدرت خرید آن را نداشتند چه شرایطی برای معیشت و امنیت غذایی مردم پیش می آمد.

بازار به سمت تعادل پیش خواهد رفت

سخنگوی دولت با استناد به سخنان رئیس جمهور در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اعلام مواضع شخصی که موجب عدم اطمینان به آینده و ایجاد نگرانی در مردم می‌شود را عامل ایجاد‌ عوارض منفی اقتصادی دانست و افزود: البته با منتفی شدن موضوع و تاکید دولت بر ادامه سیاست حمایت از عرضه کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی و سیاست گذاری‌های لازم، مطمئن هستیم بازار به زودی به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

4.5 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی برای 6 ماهه اول سال آینده

ربیعی گفت: در مورد کالاهای اساسی در سال ۹۹ با تلاش‌های آقای همتی ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی تامین شد. برای 6 ماهه اول سال آینده نیز ۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی درنظر گرفته شده که یک و نیم میلیارد دلار آن برای بخش داروی وزارت بهداشت است و چهار و نیم میلیارد دلار نیز به کالاهای اساسی مانند روغن و نهاده‌های دامی اختصاص خواهد یافت.

افزایش 6 درصدی تولید روغن در کشور نسبت به سال گذشته

ربیعی شرایط تامین ارز روغن خام و دانه‌های روغنی امسال را مشابه سال گذشته توصیف کرد و اظهار داشت: خوشبختانه دراین بخش کمبودی نداشتیم و میزان تولید کارخانه‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۵ الی ۶ درصد اضافه شده است. انبارها هم پر است و در این زمینه مشکلی نخواهد بود.
سخنگوی دولت در ادامه میزان جوجه ریزی در گذشته را به طور متوسط ۱۰۷ الی ۱۱۰ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: در این مقطع با توجه به مناسبت‌های عید نوروز و ماه مبارک رمضان، ۱۲۷ میلیون جوجه‌ریزی انجام شده است و وزارت جهادکشاورزی معتقد است که از نظر جوجه‌ریزی، امکانات، دانه و نهاده‌ها مشکلی نیست.

عرضه روزانه هفت هزار و 100 تن مرغ در بازار

وی مصرف روزانه مرغ کشور را حدود پنج هزار و ۶۰۰ تن و میزان عرضه مرغ در بازار را متوسط ۷۱۰۰ تن در اعلام کرد و ادامه داد: البته در نظام توزیع مشکلاتی وجود داشت که وزیر محترم کشاورزی از روز گذشته با حضور در میادین عرضه مرغ و بازار به صورت مستقیم مساله اشکال در توزیع را بررسی کردند و بر آن نظارت خواهند داشت.

عرضه مستقیم میوه در سراسر کشور

ربیعی در ادامه از تشکیل ستادی با حضور تشکل های تولیدی، اتاق اصناف و شبکه توزیع با حضور معاونین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت خبر داد و گفت: قرار شد که در سازمان میادین و تره بار غرفه مجانی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد تا بتوانند عرضه مستقیم داشته باشند؛ در میادین اصلی نیز امکان عمده فروشی فراهم می‌شود . همچنین در پارکینگ نمایشگاه‌ها نیز بنا شد غرفه‌های عرضه میوه در سطح خرده فروشی فراهم شود تا مردم به راحتی امکان خرید را داشته باشند؛ وزارت کشور هم وارد شد و استانداران سراسر کشور نیز مکلف شدند با هماهنگی وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی در استان الگوی توزیع میوه در تهران را در استان‌ها و شهرهای بزرگ ایجاد کنند.

ربیعی در پایان تاکید کرد: مدیران وزارت صمت و جهاد کشاورزی و تشکل‌های تولیدی به صورت متمرکز در یک مرکز هماهنگی کلیه این امور را به دقت رصد می کنند. ذخایر میوه کشور بسیار خوب است و به همه استانها بر اساس نیاز اعلام شده میوه ارسال شده و یا در حال ارسال است.

منبع:شاتا
کد خبر fac053781dfd4278acbcbc9b3a17b27d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =