مواد غذایی> یکی از طرح‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از دامداران، خرید تضمینی شیر خام بود که به گفته رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی تا کنون ۸۰ هزار تن شیر خام از دامداران به صورت میانگین حدود کیلویی ۱۲۵۰ تومان خریداری شده که از امروز شیر خشک تولید شده در بورس برای صادرات عرضه می‌شود.

حسین صفایی روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای تیرماه تا کنون بدون محدودیت خرید تضمینی شیر آغاز شده است و علی‌رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد روزانه حدود هزار تن شیر خام از دامداران خریداری شود به طور متوسط ۸۰۰ تن از این محصول در هر روز خریداری کرده ایم که جمعا به حدود ۸۰ هزار تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی شیر خام در ۱۰ استان اجرایی شد و با ۱۵ کارخانه قرارداد امضا کرده‌ایم، افزود: تعداد کارخانه‌های تحت قرارداد نسبت به سال گذشته در راستای تسهیل دسترسی دامداران برای فروش محصولشان به دولت افزایش پیدا کرده و شیر خام طی این بازه زمانی از استان‌هایی مانند تهران، البرز، قزوین، اصفهان، شهرکرد، تبریز، خراسان رضوی، کرمان، یزد و ... خریداری کرده‌ایم و این اقدام سبب شد تا نرخ خرید شیر خام در کشور را در حدود کیلویی ۱۲۰۰ تومان تصویب کنیم اما وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای درخواست کرد تا در سهمیه جذب شیر خود جهشی ایجاد کنیم تا با سهم بیشتری وارد بازار شویم.    

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: برای اینکه مانند سال گذشته در بازار رسانی و صادرات این محصول دچار مشکل نشویم پس از تبدیل شیر خام به خامه و شیرخشک، خامه آن به تدریج بازار می‌شود و شیرخشک حاصل از آن نیز از امروز روی تابلوی بورس برای صادرات عرضه می شود و برای جلوگیری از نشت آن از بازار داخلی، از هر صادرکننده‌ای ضمانت‌نامه‌ای دریافت می‌کنیم تا هر زمان که برگ سبز گمرکی محموله صادراتی خود را ارائه داد ضمانت‌نامه‌اش را پس می‌دهیم.

صفایی همچنین درخصوص خرید تصمینی خرما اظهار کرد: هم اکنون بازار این محصول از نظر باغداران و نخل داران مناسب است اما اگر زمانی قیمت خرما به پایین تر از قیمت تعیین شده برای انواع این محصول برسد سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی آن‌را آغاز می‌کند که برای خرما و کشمش روش جدیدی به عنوان خرید تضمینی مشروط در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که محصول تولید کننده در انبارهای سازمان با حفظ مالکیت بهره‌بردار نگه‌داری شود و کشاورز بخشی از بهای محصولش را دریافت کند تا عجله‌ای برای فروش آن نداشته باشد و در زمان مناسب آن‌را در بازار عرضه کند. اما اگر نهایتا محصولش فروش نرفت سازمان تعاون روستایی آن‌را به صورت تضمینی خریداری می‌کند.

منبع:ایسنا
کد خبر fe00d6f596f546488d2eb8dff4411312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =