۰ نفر
۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
مواد غذایی> يك نمونه آنفلوآنزاي پرندگان در مرغ‌هاي خانگي فيروزكوه و دماوند كشف شده است.

اواخر خردادماه بود كه خبر آنفولانزاي پرندگان در يكي از مرغداراي هاي مازنداران منتشر شد. البته بعد از آن گفته شد كه تمام مرغ هاي بيمار معدوم شده اند و ديگر خطري تهديد نمي كند. اما حالا، محمد يوسفي، رييس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي از كشف يك نمونه آنفلوآنزاي پرندگان در مرغ‌هاي خانگي فيروزكوه و دماوند مي گويد.

به گفته يوسفي، سازمان دامپزشكي همه تلاش خود را براي جلوگيري از گسترش شيوع بيماري آنفلوآنزاي پرندگان در شمال كشور به كار گرفته و در اين راستا دستورالعمل‌هاي بسياري مانند ممانعت از خروج مرغ زنده از اين استان را به اجرا گذاشته است.

اما از طرف ديگر، ظرفيت كشتارگاهي استان مازندران به اندازه‌اي نيست كه همه توليد گوشت مرغ اين استان را پوشش دهد و بايد مقداري از مرغ پرورش يافته از اين استان به صورت زنده به استان‌هاي همجوار مانند تهران براي كشتار منتقل شود، چرا كه در استان تهران برخلاف ديگر استان‌ها ظرفيت كشتارگاهي بالايي وجود دارد و از 35 كشتارگاه مرغ گوشتي حدود سه كشتارگاه توليد پايتخت را پوشش مي‌دهد.

27 خردادماه، سازمان دامپزشكي اعلام كرد: «در پي دريافت گزارش تلفات غيرعادي طيور بومي (مرغ و اردك) در يك روستاي استان مازندران، كارشناسان سازمان دامپزشكي با حضور در محل و اعمال ضوابط بهداشتي و قرنطينه‌اي براي جلوگيري از گسترش آلودگي، نسبت به انجام نمونه‌برداري‌هاي لازم و معدوم سازي طيور مبتلا و تلف شده به شيوه بهداشتي، اقدام كردند و عمليات پاكسازي و ضدعفوني صورت گرفت. براساس نتايج آزمايشگاهي نوع بيماري، آنفلوآنزا تيپ H5N1 تشخيص داده شده و با توصيه‌هاي سازمان دامپزشكي، همكاري مردم و دستگاه هاي ذيربط از شيوع بيماري جلوگيري شده است.»

براساس تاكيد اين سازمان، بازارچه‌هاي عرضه پرندگان زنده، مهمترين منبع شيوع اين بيماري هستند، بنابراين مردم بايد از خريد طيور زنده از اين بازارچه‌ها جدا خودداري كنند. البته براساس اطلاعيه سازمان دامپزشكي، مصرف گوشت طيور و تخم مرغ كه در مراكز مجاز در سراسر كشور عرضه مي‌شود، هيچ گونه مخاطره‌اي براي مصرف كنندگان ندارد. البته همين بيماري باعث شد تا آذربايجان و عراق، واردات مرغ و تخم مرغ از ايران را متوقف كنند.

با اين حال، هنوز مورد انساني آنفولانزاي پرندگان در كشور گزارش نشده است. به هرحال، اين بيماري باعث شد تا تمام مرغ‌هاي دو مرغداري مبتلا به آنفلوآنزاي پرندگان معدوم شوند.

همچنين با اين كه گفته مي شود، منشا آنفولانزاي مرغي مازندران، پاكستان است. اما دو ماه پيش هم روسيه سه كانون مبتلا به ويروس آنفلوانزاي پرندگان در حيات وحش كشورش را معرفي كرده بود. يكي از اين كانون‌ها در درياي خزر و در مجاورت ايران قرار داشت.

آنفلوانزا تحت تيپ H5N1 هميشه در دوره هايي شيوع پيدا مي كند و دوباره كنترل مي شود. اما آنچه نگران كننده است، آنفولانزاي تحت تيپ H5N8است كه امسال در 8 كشور اروپايي انگلستان، آلمان، هلند و ايتاليا اين بيماري در پرندگان وحشي گزارش شده است.

با اين حال، براساس گزارش فائو، در ويروس مدل H5N1 كه در سال 2005 و 2006، از آسيا به اروپا و آفريقا منتقل شده بود، و در شيوع آن پرندگان وحشي نقشي موثر داشتند، نزديك به 400 انسان و صدها ميليون مرغ از بين رفتند.


منبع:صداي اقتصاد
کد خبر fe5a76ae08ca4c5b81433d66569db9f5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =