رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) که در دولت نهم سکان وزارتخانه نیرو را در دست داشته درخصوص انتقاداتی مبنی بر اینکه کوه نمک جای گرفته در مخزن سد گتوند سبب شوری آب اهواز شده است، می‌گوید: EC آب سد گتوند زیر هزار است اما در مسیر رسیدن به اهواز آلوده می‌شود.

سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) که از سال 84 تا 88 در دولت نهم سکان وزارتخانه نیرو را نیز بر عهده داشته است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص انتقادهای چند ماهه اخیر  پیرامون سد گتوند مبنی بر اینکه وجود کوه نمکی یا غول نمکی در مخزن این سد سبب شوری آب اهواز شده است توضیحاتی ارائه داد چرا که بخشی از ساخت این سد در دوران وزارت وی انجام شده است.

کلنگ سد گتوند را مرحوم آیت الله هاشمی‌رفسنجانی به زمین زد

سیدپرویز فتاح با بیان اینکه طراحی سد گتوند در زمان دولت سازندگی انجام و کلنگ آن توسط مرحوم آیت الله هاشمی‌رفسنجانی به زمین زده شد، گفت: دولت اصلاحات نیز ساخت این سد را به خوبی پیش‌برده بود و بخشی از کار هم دردولت نهم صورت گرفت و در دولت دهم افتتاح شد.

سد گتوند مطالعات بسیار عمیقی را به دنبال داشت

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) درخصوص انتقادهای مبنی بر اینکه ساخت این سد مطالعات لازم را نداشته و وجود کوه نمکی در مخزن آن سبب شوری و بی‌کیفیتی آب اهواز شده است، ادامه داد: برای ساخت این سد مطالعات کارشناسی انجام شد اما متاسفانه منتقدان اطلاعات کافی و دقیقی از موضوع ندارند.

 EC آب سد گتوند زیر هزار است؛ در مسیر اهواز آلوده می‌شود

وی با بیان اینکه سد گتوند به قدری برق تولید کرده که علاوه بر کسب هزینه‌های ساخت خود در این سال‌ها، می‌تواند تا صد سال دیگر هم برای کشور درآمد ایجاد کند، افزود: این سد شوره‌زاری ایجاد نکرده و  آب خارج شده از خروجی اصلی سد بیانگر آن است که EC (نشان دهنده میزان املاح موجود در آب) آن زیر هزار است اما این آب در مسیر 150کیلومتری تا اهواز با فاضلاب، پساب طرح‌های کشاورزی -که به کارون ریخته می‌شوند- همراه شده و پس از رسیدن به اهواز کیفیت خود را از دست داده است.

سد گتوند یکی از بهترین سدهای ایران و دنیا است

وزیر نیرو دولت نهم با تاکید بر اینکه سد گتوند جزو بهترین سدهای ایران و دنیا است، اضافه کرد: آنچه سبب شوری رودخانه کارون و البته آن هم پس از خروج آب از سد گتوند می‌شود مجموعه‌های کشت و صنعت‌ نیشکر و صنایع وابسته به آن و نیز سایر آلوده‌کننده‌هایی هستند که آب را با کیفیت خوب از رودخانه می‌گیرند و از آنجا که زهکش‌های آن‌ها بدون هیچگونه تصفیه‌ای، به رودخانه کارون می‌ریزد املاح را به آب رودخانه می‌افزایند، علاوه بر آن پساب فاضلاب خام شوش و اندیمشک نیز که پالایش نشده‌اند به کارون می‌ریزند و کیفیت آب را نامطلوب‌ می کنند.
محور انتقادات به سد گتوند مربوط به وجود سازند گچساران در مخزن این سد است، سازندی که منتقدان از آن با عناوینی همچون "کوه نمکی"، "غول نمکی"، "گنبد نمکی" و... نام می‌برند، که محور اصلی انتقادات مطرح شده است.

منبع:خبرگزاری خانه ملت
کد خبر fe5cb32cdd544f5c80b4bb6925c5538d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =