کارشناسان تغذیه در گزارش تازه‌ای هشدار دادند که دو سوم نان‌های به فروش رسیده در انگلیس به پسمانده آفت‌کش‌ها آلوده هستند.

به گزارش سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از بررسی‌های رسمی که از سوی کارشناسان دولتی کمیته بررسی بازمانده آفت‌کش‌ها در مواد غذایی (Prif) در انگلیس انجام شده مشخص شد 60 درصد نان‌هایی که در انگلیس به فروش می‌رسند به آفت‌کش‌ها آلوده هستند. ضمن اینکه در بررسی از صدها قرص نان نیز مشخص شد 25 درصد از این نان‌ها به بیش از یک آفت‌کش آلوده هستند.

با این حال کارشناسان این کمیته سطح آلودگی‌ها را پایین‌تر از حد مجاز باقی مانده پسماند آفت‌کش‌ها (MRL) می‌دانند و می‌گویند به نظر نمی‌رسد که این حجم آلودگی آفت‌کش‌ها برای سلامتی انسان ضرر داشته باشد.

از سوی دیگر «نیک مول»، عضو شبکه اقدام علیه خطر آفت‌کش‌ها (Pan UK) که خود او نیز یکی از مولفان این گزارش است، می‌گوید: معیار MRL تنها نشان‌دهنده حجم آفت‌کشی است که در حد مجاز در محصولات کشاورزی باقی‌مانده و بنابراین در صورت خورده شدن و جذب مکرر دوز پایین آفت‌کش‌ها احتمال آسیب به سلامت انسان وجود دارد اما تاکنون هیچ‌کس درباره معجونی از آفت‌کش‌ها که هر روز در معرض آن هستیم مطالعه‌ای انجام نداده است. در واقع همه ما بدون اینکه در جریان باشیم در معرض این آلودگی سمی هستیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، مول با اشاره به گزارش اخیر گاردین مبنی بر اینکه میزان آفت‌کش‌ها در میوه‌ها و سبزیجات غیرارگانیک چهار برابر بیش از محصولات ارگانیک است گفت: برای اجتناب از قرارگیری در معرض این خطر و به حداقل رساندن آن، تنها راه‌حل روی آوردن به مصرف محصولات ارگانیک است.

بررسی‌های انجام شده از سوی Pan UK که گزارشات منتشر شده از سوی Prif درباره نان‌ها را مورد تحلیل قرار داده نشان می‌دهد در سال 2013 میلادی در 63 درصد از نان‌های مورد مطالعه در انگلیس ردپایی از دست‌کم یک نوع آفت‌کش مشاهده شده که این آلودگی‌ها به‌ مدت یک دهه است که ادامه دارد. آنها اعلام کردند که میزان مواد شیمیایی که در نان یافت شده به میزان قابل توجهی بالاتر از سایر مواد غذایی بوده است. بنابر این گزارش، میزان آلودگی پسماند آفت‌کش‌ها در مواد غذایی تولید شده در این کشور حدود 40 درصد است.
کد خبر آلودگی 60 درصد نان‌های انگلیس به آفت‌کش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =