۰ نفر
۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: روغن کلزای موجود در بازار به صورت واقعی از کلزا تهیه می‌شود اما ممکن است در برخی کارخانه‌ها برای ایجاد تنوع در تولید محصول با روغن گیاهان دیگر از جمله آفتابگردان و سویا مخلوط شود.

دلاور حیدرپور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، شرایط آب و هوایی امسال برای بهبود وضعیت تولید محصول در استان را مناسب، ارزیابی و اظهار کرد: سطح زیر کشت کلزا در مازندران 15 هزار و 50 هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت، 28 هزار تن محصول تولید شود.

وی ادامه داد: سال گذشته 14 هزار و 101 هکتار با تولید 28 هزار و 625 تن محصول زیر کشت کلزا رفته که به دلیل شرایط آب و هوایی نامطلوب با کاهش تولید محصول مواجه بودیم.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: به طور متوسط از هر هکتار سطح زیر کشت 2 تن کلزا برداشت می‌شود اما در زمین‌های پربازده از هر هکتار می‌توان به تولید 4 تن کلزا دست یافت. بذر مناسب، خاک ایده آل، آماده سازی مناسب زمین و مدیریت مطلوب مزرعه و شرایط جوی مساعد از جمله عواملی است که در افزایش عملکرد محصول موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارزش اقتصادی تولید این محصول به ازای هر هکتار 20 تا 26 میلیون ریال پیش بینی می‌شود، خاطرنشان کرد: این محصول به عنوان کشت دوم و هزینه تولید کم دارای توجیه اقتصادی برای کشاورزان کلزا کار است. هزینه تمام شده این محصول در سال گذشته 7409 ریال برای هر هکتار بوده است.

حیدرپور ادامه داد: این محصول، امسال خرید تضمینی شده و به ازای هر کیلوگرم 19 هزار ریال از کشاورزان کلزا کار خریداری شده است. این محصول برای مصارف روغن کشی و کنجاله آن برای خوراک دام و طیور قابل استفاده است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این سوال که چند درصد سطح زیر کشت این محصول به صورت بیولوژیک دفع آفت می‌شود، تصریح کرد: با آفات کلزا به صورت بیولوژیک مبارزه نمی‌شود چراکه کلزا یک محصول زمستانه است و در آن فصل افتی متوجه این محصول نیست.

حیدر پور ادامه داد: مبارزه بیولوژیک در دمای 15 تا 20 درجه مؤثر واقع خواهد شد که در فصل زمستان و همزمان با مراحل رشدی کلزا، این دما وجود ندارد. دشمن طبیعی خاصی برای مبارزه با آفات کلزا وجود ندارد که بتوان برای مبارزه بیولوژیک نسبت به تکثیر ان اقدام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: کلزا کاران در فصل کاشت و برداشت از وجود علف‌های هرز هم خانواده کلزا، افزایش قیمت نهاده‌ها، حضور واسطه‌ها و دلالان و آبگیر بودن زمین‌ها گله مند هستند.

وی، مازندران را بعد از استان گلستان در ردیف دومین جایگاه کشت محصول کلزا در کشور اعلام کرد و یادآور شد: کشت کلزا در مازندران از سال 72 آغاز شده است. این محصول با هدف تأمین روغن و کنجاله، کاهش وابستگی و اجرای الگوی کشت و افزایش ضریب کشت در مازندران کاشته شده است.

وی با بیان اینکه کشور چین بیشترین سطح زیرکشت کلزا را در سطح جهان داراست، افزود: شهرستان بهشهر بیشترین سطح زیر کشت کلزا را در استان داراست و کمترین کشت این محصول در شهرستان بابل صورت می گیرد.

حیدر پور خاطرنشان کرد: تولید اصلی ترین محصول یعنی روغن و کمک به تولیدات داخلی، جلوگیری از خروج ارز به واسطه کاهش واردات روغن، افزایش درآمد روستاییان، امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله کشت کلزا در زمین‌های شالیزاری، استفاده بهینه از باقیمانده محصولات زراعی دانه‌های روغنی در جهت تأمین خوراک دام و طیور، تحقق برنامه تناوب کشت مناسب با ورود دانه روغنی کلزا جهت دستیابی به کشاورزی پایدار و افزایش عملکرد، توسعه و گسترش صنعت زنبورداری و کاهش وابستگی به سایر کشورها از جمله فواید کشت کلزا است.

وی ادامه داد: امکان کشت کلزا در کشت پاییزه و فصل بارندگی، اصلاح ساختار خاک در مقایسه با کشت بعضی از دانه های روغنی رایج، درصد روغن بالا، استفاده از پس مانده‌های زراعی برای تعلیف دام، به علت بقایای مطلوب علاوه بر تاثیر مثبت بر میزان ماده آلی خاک و رفع معضل بیکاری از دیگر فواید کشت کلزا است.
کد خبر روغن‌های کلزا بازار واقعی‌اند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =