مدیرکل دانه‌های روغنی وزارت‌ جهاد با بیان وابستگی 90 درصدی کشور در تامین روغن نباتی، به موانع تولید در کشور اشاره کرد و گفت: تعرفه 4 درصدی و پایین واردات دانه‌های روغنی، تمایل صنایع را به خرید تولید داخل کاهش داده است.

مسعود وجدانی فرد مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به دلایل عقب‌ماندگی تولید دانه‌های روغنی طی سال‌‌های گذشته، گفت: در سال 1392 سطح زیر کشت دانه‌های روغنی حدود 323 هزار هکتار و تولید آن 495 هزار تن بوده است.

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: سال 1391 سطح زیر کشت دانه‌های روغنی 279 هزار هکتار و میزان تولید 457 هزار تن بوده که از نظر سطح 44 هزار هکتار و از نظر تولید 38 هزار تن سال 92  نسبت به سال 91 افزایش داشته و به عبارتی سطح 16 درصد و تولید 8 درصد افزایش داشته است.

وجدانی فرد بیان داشت: برای تولید دانه‌های روغنی در کشور علیرغم اینکه از سال شروع کشت کلزا (سال 1378)، طرح‌های متعددی تهیه و ارائه شده است، لیکن هیچکدام تصویب و اهداف و برنامه‌های آن عملیاتی نشده است لذا تولید این محصول به روال عادی و مشابه سایر محصولات و به نسبت توجه اقتصادی آن در مناطق مختلف با فراز و نشیب‌های جزئی تداوم دارد.

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در تولید دانه‌های روغنی خوشبختانه با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت روغن‌کشی، ظرفیت ایجاد شده بیش از نیاز کشور است، لذا با توجه به اینکه تولید داخلی حدود 10 درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند، برای دانه‌های روغنی محدودیت بازار وجود ندارد.

وی افزود: در مورد فرآورده‌های حاصل از آن نیز با توجه به نیاز صنعت دام و طیور و نیاز روغن مورد نیاز، مشکلی برای فروش وجود ندارد. با وجود این واردات روغن و کنجاله با تعرفه 4 درصد و پائین بودن قیمت محصول وارداتی، تمایل صنایع را به خرید دانه‌های روغنی  کاهش داده و فروش فرآورده های تولید داخل را در بعضی از سال‌ها با مشکلاتی مواجه می‌‌کند.

*موانع تولید دانه‌ها روغنی در کشور

وجدانی فرد اظهار داشت: مسائل و مشکلات خرید و بازرگانی، نوسانات بازارهای جهانی، اقتصادی نبودن تولید در مقایسه با برخی محصولات پردرآمد، پائین بودن دانش فنی تولید و تکنولوژی ضرورت سرمایه‌گذاری لازم در این خصوص، عدم وجود تشکل‌های قوی و کارآمد را می‌توان از محدودیت‌های عمده تولید دانه‌های روغنی در کشور برشمرد.

*افزایش خود اتکایی از 10 به 70 درصد طی 10 سال آینده


وی افزود: در راستای فرمام مقام معظم رهبری و سیاست‌های اقتصادی دولت، طرح افزایش خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی با تکیه بر اقتصاد مقاومتی تدوین و ارائه شده است و براساس این طرح، تولید دانه‌های روغنی از حدود 492 هزار تن در سال پایه به 3.6 میلیون تن در سال 1404 خواهد رسید.

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد اظهار داشت: براساس پیش‌بینی بعمل آمده در سال پایانی درصد خوداتکایی در روغن از حدود 10 درصد فعلی به بیش از 70 درصد خواهد رسید.

منبع:فارس
کد خبر 0ea9d6bb0ca6406eac63a823d1722f9e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =