رییس اداره توسعه تجارت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از لحاظ کمیت تولید پسته، آمریکا از ایران سبقت گرفته است.

فرهاد فرخ‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، توضیح داد: ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و شرایط بد اقلیمی استان سبب کاهش تولید سطح زیر کشت باغات پسته شده است. در حال حاضر آمریکا در حجم تولید از ما پیشی گرفته ولی از لحاظ کیفیت پسته ایران حرف اول را در دنیا دارد.

وی خاطرنشان کرد: خام فروشی نکردن، استاندارد سازی محصولات کشاورزی و گسترش صنایع تبدیلی موجب افزایش صادرات محصولات کشاورزی می‌شود.

فرخ‌منش با اشاره به اهمیت فرآوری محصولات کشاورزی و عدم خام فروشی در شرایط تحریم اظهار کرد: با توجه به اینکه صادرات فرآورده‌های محصولات کشاورزی با حجم بالا، ارز آوری بیشتری به همراه دارد، به صورت جدی از تبدیل محصولات خام کشاورزی به محصولات فرآوری شده حمایت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت استاندارد بودن محصولات کشاورزی در بازارهای بین‌المللی، لازم است با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل استاندارد، سازمان صنعت معدن و تجارت در قالب یک کمیته در زمینه استانداردسازی محصولات اقداماتی انجام شود.

فرخ‌منش با اشاره به تصویب تبصره مجوزهای صادراتی در کمیته پایش صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد: براساس این تبصره، مجوزها و مشوق‌های صادراتی جهت تبدیل محصولات خام به فرآوری شده به شرکت‌های مربوطه داده می‌شود. همچنین شرکت‌هایی که محصولات خام ولی دارای ارزآوری بالا را صادر می‌کنند رتبه‌دار اعلام می‌شوند.

رئیس اداره توسعه تجارت سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ارزآوری بالای زعفران در بین سایر محصولات کشاورزی بیان کرد: عدم انتقال ارز بین بانک‌ها، کاهش ناوگان حمل ونقل استان، تحریم‌ها و همچنین قیمت‌گذاری پایین برای نرخ پایه زعفران از عوامل موثر کاهش صادرات زعفران در سال 92 بوده است.

فرخ‌منش تاکید کرد: باید برای صادرات سایر محصولات کشاورزی همچون سیب تازه و فلفل سبزوار که کانون فلفل ایران و خاورمیانه است برنامه منسجمی داشته باشیم.
کد خبر آمریکا در تولید پسته از ایران سبقت گرفته است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =