دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، ثبات اقتصادی را نخستین عامل رونق تولید و شکست رکود دانست و گفت: چنانچه یک ثبات نسبی در حوزه های مختلف اقتصاد بوجود آید، به طور قطع تولید واقعی و چرخ واحدهای تولیدی به گردش درخواهد آمد.

سیدمحمدرضا مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، تصمیم دولت برای رونق تولید و شکست رکود در سال جاری را یک رویکرد عقلانی برشمرد و افزود: این رویکرد دولت زمانی می تواند عملیاتی شود که در یک اقتصاد با ثبات بتوانیم برنامه ریزی مدون و اصولی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید بتواند کشور را از رکود تورمی خارج سازد، اظهار داشت: دولت تا حدی توانسته رشد تورم را کنترل کند و با توجه به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها، به نظر می آید تا حدودی آرام و با برنامه حرکت کرده است.

این فعال صنعتی کشور با بیان اینکه برای کنترل رشد تورم، حتی سرفصل های بودجه ای را رعایت کرده است، گفت: این اقدامات نشان می دهد دولت عزم جدی دارد تا در بخش اقتصاد با برنامه و جهت گیری صحیح حرکت کند.

مرتضوی در عین حال تصریح کرد: لازمه این حرکت صحیح، رونق بازار در کنار رونق تولید نیز ایجاد شود.

دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران با تاکید براینکه موانع تولید باید هرچه سریعتر به حداقل برسد، اظهار داشت: در کنترل نرخ ارز، دولت در شش ماهه پایانی سال گذشته شرایط خوبی را فراهم ساخت اما در دو ماهه ابتدایی امسال با نوساناتی مواجه بودیم، هرچند دامنه نوسانات کنترل شده است.

وی اضافه کرد: با ورود ارزهای آزاد شده به نظر می رسد ظرف یک ماه آینده ثبات به بازار بازگردد و دولت در خردادماه سال جاری موفق شود نرخ دلار را به کمتر از سه هزار تومان برساند.

مرتضوی سپس به شوکی که هدفمندی یارانه ها به جامعه وارد کرده اشاره کرد و گفت: به طور قطع پایین آمدن نرخ ارز در مهار این شوک، می تواند خیلی موثر باشد.

وی اضافه کرد: همزمان با این اقدام، ثبات در خرید یا به عبارتی اقبال مردم به خرید صورت گیرد تا بتوان به یک بازار باثبات و پایدار دست یافت.

این فعال حوزه صنعت کشور لازمه اقبال مردم به خرید را وجود نقدینگی در نزد اقشار جامعه دانست و گفت: طبق آمارهای بانک مرکزی، هزینه های غذا و تفریح آحاد مردم کاهش اما در مقابل هزینه های درمان افزایش یافته است.

مرتضوی افزود: این آمارها نشان می دهد که برای عبور از رکود باید بر مشکلات بخش تولید کشور فائق آمد و بازار رونق یابد.
کد خبر دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران ثبات اقتصادی نخستین عامل رونق تولید است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =