دبیرکل خانه صنعت، معدن تجارت ایران با انتقاد شدید از عملکرد نظام بانکی گفت: مشخص نیست در زمانی که علمای دین دریافت بهره مرکب و دیرکرد را حرام اعلام می‌کنند، چرا بانک‌ها به ادامه انجام این کار اصرار داشته و در برابر نظر علما مقاومت می‌کنند.

محمدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه بعضا مشاهده می‌شود که بانک‌ها اصراری به دریافت مطالبات خود ندارند، گفت: ‌دلیل این کار نیز این است که اگر تسهیلات گیرندگان به موقع تسهیلات دریافتی خود را بازپرداخت نکنند، نرخ بهره و دیرکرد آنها به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد که این به سود سیستم بانکی تمام می‌شود.

وی افزود: ‌در حال حاضر افراد شریفی صرفا به دلیل بدهی‌های بانکی که به دلیل شرایط بد اقتصادی به ‌آنها تحمیل شده است در زندان‌ها به‌سر می‌برند و برای حل این مشکل باید چاره‌اندیشی شود.

او با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی بدون همراهی سیستم بانکی امکان پذیر نیست، درباره ضرورت برخورد با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: ‌مردم منتظرند ببینند آیا تبعیضی بین مه آفرید خسروی و مقام دولت قبل که در حال محاکمه است وجود دارد یا خیر. اگر مردم احساس تبعیض کنند ممکن است اعتماد آنها از بین برود و این تصور به وجود می‌آید که اگر کسی در دولت فسادی ایجاد کند برخورد چندانی با او نمی‌شود ولی مفاسد بخش خصوصی اعدام می‌شوند.

به گزارش ایسنا چندی پیش در سفر رییس کل بانک مرکزی به قم، علما و مراجع تقلید در دیدار با ولی‌الله سیف انتقادات شدیدی را علیه عملکرد سیستم بانکی مطرح کردند.

از جمله اینکه آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید عنوان کرد که "دائما در پاسخ به استفتائات می‌گوییم، اخذ جریمه دیرکرد حرام است و مسئولان نظام بانکی فکری کنند تا این نوع مشکلات کم شود."

وی همچنین از حضور گسترده بانک‌ها در زمینه تجارت و گرفتن فرصت از مردم در این حوزه انتقاد کرد.

آیت الله جوادی آملی از دیگر مراجع تقلید نیز در دیدار با رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد که "تاخیر دیرکرد حرام است و حقوقی که از این طریق پرداخت می‌شود نیز حرام است."

او با اشاره به اینکه ربا را به جای قرض‌الحسنه به میدان آوردیم و کسی به کسی رحم نمی‌کند، گفت: جامعه‌ای که رحم و عاطفه نداشته باشد پرونده‌های دستگاه قضا بیشتر می‌شود.
کد خبر برخورد با مفاسد اقتصادی دچار تبعیض نشود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =