قیمت مواد غذایی در سه ماهه اول سال جاری میلادی نخستین افزایش را نسبت به کاهش آغاز شده‌ قیمت‌ها از سال ۲۰۱۲ داشته‌است که این امر می‌تواند سبب شورش‌های غذایی در نقاط مختلف جهان شود.

به گزارش تراز جهان با سه بحران عمده: بحران بازارهای مالی در جهان، بحران انرژی و بحران غذا روبه‌رواست.
هر سه این بحران‌ها تاثیرهای عمیق مستقیم و غیرمستقیمی بر اقتصاد کشورها دارند.

در دهه‌های اخیر بین انواع حوادث طبیعی که جمعیت‌ انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌اند، پدیده خشکسالی از نظر فراوانی، درجه شدت، طول مدت، مجموعه فضای تحت پوشش، تلفات جانی، خسارت‌های اقتصادی و اثرهای اجتماعی دراز مدت در جامعه، بیشتر از سایر بلایای طبیعی تاثیرگذار بوده‌است.

خشکسالی که خود معلول عوامل دیگری است، علت ایجاد نابسامانی‌های زیادی در کشورهای درگیر این پدیده می‌شود، از جمله موجب کاهش شدید تولید محصول‌های کشاورزی و افزایش چشمگیر قیمت این محصول‌ها می‌شود و در وهله نخست، زندگی کشاورزان را که جز اقشار آسیب‌پذیر جوامع هستند تحت تاثیر قرار داده و سپس امنیت غذایی کل جامعه، به خصوص خانواده‌های کم‌درآمد را دچار بحران می‌كند.

قیمت غذا یکی از عوامل تاثیرگذار بر استاندارد زندگی مردم در کشورها می‌باشد.

براساس گزارش اخیر بانک جهانی، قیمت بین‌المللی مواد غذایی بین ماه‌های ژانویه و آوریل سال ۲۰۱۴ با ۴ درصد افزایش روبه‌رو بوده‌است که این امر سبب توقف کاهش آغاز‌شده از سال ۲۰۱۲ در قیمت موادغذایی شده‌است.

در مجموع در متن این گزارش ذکر شده‌است که قیمت بین‌المللی گندم و ذرت به شدت در سه ماهه گذشته برخلاف قیمت برنج افزایش یافته‌است.

به عقیده اقتصاددان‌ها افزایش قیمت مواد غذایی و کمبود آن سبب شورش‌های غذایی گسترده در سراسر جهان خواهد شد ، همانگونه که افزایش قیمت مواد غذایی در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ سبب حملات خشونت‌آمیز در سراسر جهان گردید.

در نمودار زیر، قیمت جهانی غذا و موادغذایی از سال ۲۰۰۶ به تفکیک دوره‌های شش ماهه مورد بررسی قرار گرفته‌است.


کد خبر بررسی قیمت جهانی موادغذایی در ۸ سال

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =