رییس سازمان غذا و دارو گفت: میزان اسید چرب و ترانس روغن‌های جامد به ۵ درصد رسیده اما باید به ۲ درصد برسد. هدف‌گذاری وزارت بهداشت حذف کامل روغن جامد از سبد خانوار است البته هنوز صنایع غذایی و شیرینی‌پزی‌ها از روغن جامد استفاده می‌کنند.


رسول دیناروند در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: وزارت بهداشت در تأمین امنیت غذایی با سایر دستگاه‌ها مانند وزارت جهاد کشاورزی همکاری دارد و در زمینه تأمین سلامت مواد غذایی و تغذیه سالم نیز مسئولیت مستقیم دارد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های وزارت بهداشت در این مسیر کاهش مصرف روغن های مضر است، به همین علت کاهش میزان اسید چرب ترانس و روغن های اشباح در دستور کار وزارت بهداشت است.

وی گفت: میزان اسید چرب ترانس و روغن‌های اشباح در روغن‌های جامد موجود در کشور اکنون به طور متوسط 5 درصد است که باید تا پایان امسال به 2 درصد کاهش پیدا کند.

دیناروند افزود: میزان مصرف روغن جامد در بین خانواده ها به خصوص در کلانشهرهایی مانند تهران کاهش پیدا کرده اما واقعاً ما می توانیم میزان مصرف خانگی روغن های جامد را از میزان فعلی هم کمتر کنیم و حتی حذف کنیم.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: البته هنوز مصرف روغن جامد گیاهی اشباح در شهرهای کوچک و روستاها بالاست و باید کم شود. با این حال نگرانی اصلی ما مصرف روغن جامد در صنایع غذایی و شیرینی پزی هاست که به طور غیر مسقیم در سبد مصرفی مردم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: برنامه وزارت بهداشت این است که میزان اسید چرب و ترانس روغن های جامد مصرفی در صنایع غذایی را از 10 درصد فعلی به 5 درصد برساند و برنامه اساسی البته کاهش و حتی حذف مصرف این روغن‌ها در صنایع غذایی است که متأسفانه در برخی مراکز تا 100 درصد هنوز از روغن جامد اشباح استفاده می شود.

کد خبر برنامه دولت برای حذف روغن جامد از سبد خانوار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =