از سال‌های گذشته گوشت گاومیش برای استفاده کارخانه‌های سوسیس و کالباس به کشور وارد می‌شده و گوشت گوساله برزیلی نیز برای سایر مصارف استفاده می‌شود که هیچ‌یک از این‌ها جایگزین دیگری نشده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر درباره واردات گوشت جهت تنظیم بازار گفت: در راستای تنظیم بازار و تأمین نیازهای داخلی، همه‌ساله گوشت گوساله و گاومیش از سایر کشورها وارد می‌شود.

محسن مشکات افزود: واردات از دهه 60 آغاز شده و همچنان ادامه دارد، هرچند که گاهی ممکن است روند افزایشی یا کاهشی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: واردات محصولات پروتئینی هیچ‌گاه در کشور به صفر نرسیده است.

مشکات ادامه داد: برزیل ازجمله کشورهایی است که نقش محوری در صادرات گوشت به سایر کشورها و به‌ویژه ایران و اتحادیه اروپا دارد، بنابراین نمی‌توان وجود یک دام بیمار را دلیلی برای قطع واردات تلقی کرد.

وی تصریح کرد: جایگاه صادراتی برزیل به‌گونه‌ای است که وجود بیماری در آن قابل اغماض است.

مشکات یادآور شد: در حال حاضر واردات گوشت گوساله در مواقع لزوم از کشور برزیل انجام می‌شود و هیچ کشور دیگری جایگزین آن اعلام نشده است.

گوشت گاومیش، مشابه گوشت گاو

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور درباره واردات گوشت گاومیش از هندوستان تأکید کرد: از دهه 70، سالانه 10 تا 15 درصد نیاز صنایع کشور از واردات گوشت گاومیش هندی تأمین می‌شود.

وی اظهار داشت: گوشت گاومیش برای مصارف صنعتی و سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آنجا که قیمت مناسب‌تری نسبت به گوشت گوساله دارد، مورد توجه است.

مشکات همچنین گفت: گوشت گاومیش خصوصیات گوشت گاو را داشته و بیماری‌های مشترک آن نیز مشابه است؛ بنابراین هیچ مشکلی از لحاظ استانداردها و سایر موارد وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: هندوستان ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات گوشت گاومیش خود دارد و ایران نیز از این ظرفیت استفاده می‌کند.

مشکات در پایان خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت که گوشت گاومیش هندی جایگزین گوشت گوساله برزیلی شده است، زیرا روند کار همچون گذشته ادامه دارد.


خبرنگار: مژگان ستار
کد خبر تأمین 15 درصد نیاز کارخانه‌های سوسیس و کالباس از گاومیش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =