رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل گفت: پس از محدود شدن واردات گوشت گوساله از کشور برزیل هند به جای پو‌ل‌های بلوکه شده نفت کشورمان گوشت‌ گاومیش به ایران صادر می‌کند.

پس از بروز بیماری جنون گاوی در بین دام‌های کشور برزیل، ایران واردات گوشت از این کشور را محدود کرد و هم‌اکنون هند به عنوان جایگزین اصلی برزیل در حال واردات گوشت به ایران است، در حالی که گفته می‌شود این گوشت‌ها به ازای پول‌های بلوکه شده ایران در هند به ایران وارد می‌شود.

میرقاسم مؤمنی رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: واردات گوشت‌ ایران از برزیل مدتی است که محدود شده و واردات گوشتی که در حال حاضر به داخل کشور انجام می‌شود شامل قراردادها و مجوزهایی است که قبلا صادر شده است و هم‌اکنون برای واردات گوشت قرمز از برزیل مجوز جدیدی صادر نمی‌شود.

بجای پول‌ نفت گوشت گاومیش هندی وارد کشور می‌شود

وی افزود: به ازای واردات گوشت قرمز از برزیل هم‌اکنون واردات گوشت به ایران از هند انجام می‌شود و احتمالا این کشور به جای پرداخت پول‌های بلوکه شده به ایران، گوشت به کشورمان صادر می‌کند.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با بیان اینکه چند ماه پیش در یکی از 26 ایالت برزیل بیماری جنون شایع شد، گفت: یکی از دلایل محدود کردن واردات گوشت گوساله از برزیل بیماری جنون گاوی بود اما همان مقدار که میزان واردات گوشت از برزیل به کشور کاهش یافت به همان اندازه همان واردات گوشت از هند به کشور انجام می‌شود.

گوشت گاومیش هندی به جای گوشت گوساله برزیلی

مؤمنی در پاسخ به این سؤال که کیفیت گوشت‌های هندی چگونه است، تصریح کرد: گوشت‌های وارداتی از هند گوشت نژادی از گاو یعنی گاومیش است و در مورد کیفیت گوشت‌های وارداتی از هند سازمان دامپزشکی کشور و همچنین مصرف کننده باید نظر بدهد.

وی افزود: اگر بخواهیم کیفیت گوشت گوساله و گاومیش را با هم مقایسه کنیم مثل این است که کیفیت گوشت گوساله را با گوسفند مقایسه کنیم و قطعا گوشت گوسفند به لحاظ برخی خصوصیات و کیفیت نسبت به گوساله بهتر است و می‌توان گفت که گوشت گوساله هم نسبت به گوشت گاومیش به همان نسبت از کیفیت مناسب‌تری برخوردار است.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل در پاسخ به این سؤالی درباره شرایط بهداشتی واردات گوشت هندی بیان داشت: سازمان دامپزشکی بر گوشت‌ها نظارت دارد و این سازمان باید در این مورد نظر بدهد ولی باید بگویم حدود 2 سال پیش واردات دام زنده از هند و پاکستان انجام می‌شد که پس از مدتی به علت بیماری تب برفکی در بین دام‌های این کشور جلوی واردات دام زنده از این کشورها گرفته شد.

مؤمنی در مورد مزیت گوشت‌های برزیلی نسبت به گوشت‌های هندی به فارس گفت: کشتارگاه‌های دام برزیل بسیار تمیز و پیشرفته است و همچنین دام‌هایی که در برزیل کشتار می‌شوند کمتر از سه سال سن دارند.

وی افزود: همچنین به لحاظ بیماری‌های دامی میزان تنوع بیماری دامی برزیل بسیار کمتر از هند و از طرفی گوشت‌های برزیلی بصورت منجمد وارد کشور می‌شوند ولی گوشت‌های هندی بصورت نیمه منجمد و یا گرم وارد کشور می‌شود.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل تصریح کرد: گوشت‌های هندی از طریق مرز پاکستان و معمولا پس از 48  و بصورت گرم وارد کشور می‌شود ولی کیفیت احشام آن نسبت به احشام برزیلی پایین تر است.

مؤمنی گفت: گوشت‌های برزیلی پس از کشتار دام بین 48 تا 72 ساعت منجمد می‌شود و پس از انجماد حدود 45 روز طول می‌کشد تا به کشور وارد شود که می‌‌توان گفت به علت انجماد وضعیت بهداشتی مناسب‌تری نسبت به گوشت های وارداتی هند دارد.

گوشت‌های منجمد برزیلی یک سال تاریخ مصرف دارد

وی افزود: گوشت‌های برزیلی از روز کشتار و پس از انجماد به مدت یکسال قابل مصرف است و پس از از فاسد و غیرقابل مصرف می‌شود.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با اظهار بی‌اطلاعی از میزان واردات گوشت قرمز از برزیل و هند، گفت: در سال 2012 بزرگترین وارد کننده گوشت از برزیل بودیم و بعد از ما بزرگترین وارد کننده گوشت از برزیل روسیه بود.

مؤمنی بیان داشت: ایران نباید برای تأمین گوشت خودش را به یکی دو کشور مثل برزیل و یا هند محدود کند و می‌تواند گوشت مورد نیازش را از کشورهای دیگر مثل پاراگوئه، مکزیک و حتی کشورهای اروپایی تأمین کند.

هر تن گوشت برزیلی را 400 یورو گرانتر می‌خریم

وی افزود: وقتی تأمین یک محصول فقط از یک کشور انجام می‌شود آن کشور تصمیم‌گیرنده می‌شود به عنوان مثال کشور برزیل نسبت به سیار کشور در هر تن حدود 400 یورو گوشت را گرانتر به ما می‌فروخت.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل به بیان مزیت‌های تنوع واردات گوشت از کشورهای مختلف پرداخت و بیان داشت: این مسئله باعث کاهش قیمت می‌شود و همچنین واردات گوشت از انحصار یک یا چند تاجر خارج می‌شود.

مؤمنی تصریح کرد: واردات گوشت از کشورهای مختلف باعث می‌شود مدیریت در دست کشور وارد کننده بیفتد و کشور صادر کننده تصمیم‌گیرنده نباشد.

تراز بازرگانی منفی ایران مقابل برزیل

وی با اشاره به این موضوع که ایران در سال 2013 حدود 430 میلیون دلار کالا از برزیل وارد کشور کرده است، گفت: صادرات کالا از ایران به کشور برزیل در همان سال حدود 7 میلیون و 700 میلیون دلار بوده و این مسئله نشانگر تراز بازرگانی بسیار منفی کشور ما به نفع برزیل است.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل تصریح کرد: وقتی تراز بازرگانی یک کشوری نسبت به کشور دیگر منفی است باید کشوری که تراز بازرگانی مثبت دارد به لحاظ تجاری و بازرگانی امتیازاتی به کشور مقابل بدهد اما کشور برزیل هیچگونه امتیازی به ایران نمی‌دهد در حالیکه این قانون تجارت بین‌المللی است.

مؤمنی تصریح کرد: مسئولان کشور ما و نمایندگان کشور جمهوری اسلامی ایران در سفارت تاکنون به این مسئله نپرداخته‌اند و این مسئله را از برزیل مطالبه نکرده‌اند در حالیکه نگرفتن امتیاز تجاری از این کشور به زیان تجارت ماست.

وی افزود: تجار برزیلی از تجارت با ایران سودهای کلانی عایدشان می‌شود در حالی که به دلیل عدم پیگیری‌های مسئولان وزارت خارجه و وزارت بازرگانی تجار ما بی‌نصیب از امتیازات قانونی هستند.
کد خبر مبدا واردات گوشت ایران تغییر کرد واردات گوشت گاومیش از هند به جای گوساله برزیلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    0 0
    متصفانہ در این خبر حقیقت گفتہ نشدہ ، تنل انجماد گوشت ھای ھندی از برازیل بھتر است دوما دام ھای کہ در ھند برای ایران کشتار می شوند ہم کمتر از سہ سال اند ۔ و ھیچ آلودگی ندارند بعضی در صدد این ھستند کہ با شایعات بہ تجارت ھند و ایران لطمہ بزنند۔
  • محمد ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    0 0
    گوشت ھندی از مرز پاکستان وارد نمی شود بلکہ از بندر عباس وارد می شود