۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
در حالی که ایران می‌تواند از بزرگ‌ترین صادرکنندگان شکر سفید منطقه باشد، با کاهش تعرفه واردات به ورشکستگی کامل صنایع قند و شکر رسیده است.

رییس فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی در مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: فراکسیون صنایع غذایی و توسعه صادرات غیرنفتی، وضعیت قند و شکر را از سال 1384 رصد کرد و دلایل بحران این صنعت را مورد ارزیابی قرار داد.

حسین امیری خامکانی افزود: در سال 84، تولید قند کشور یک میلیون و 300 هزار تن گزارش شده بود که به علت تعرفه واردات 130 درصدی، توانست حجم تولید خود را افزایش دهد، اما در سال 85 بنا به یک تصمیم نادرست، میزان تعرفه از 130 درصد به چهار درصد تقلیل شد و باعث شد حجم تولید به کمتر از 500 هزار تن برسد.

وی خاطرنشان کرد: طی هشت سال گذشته، پنج کارخانه بزرگ قند و شکر تعطیل شدند و کشت و صنعت‌های بزرگ بی‌رمق و تولید قند و شکر با مشکلات جدی روبه‌رو شد.

امیری خامکانی ادامه داد: بخشی از مشکلات به‌وجودآمده برای فعالان صنعت قند و شکر را باید در حوزه کشاورزی و عدم حمایت از چغندرکاران جستجو و بخش دیگر را باید در واردات بی‌رحمانه ارزیابی کرد.

ایران توانایی صادرات شکر دارد

نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم خرید تضمینی به‌موقع از چغندر باعث شد میزان تولید قند و شکر کشور به‌شدت کاهش یابد؛ این در حالی است که صنعت قند و شکر می‌تواند علاوه بر خودکفایی در تولید شکر، صادرکننده نیز باشد.

وی یادآور شد: ایران می‌تواند به‌عنوان صادرکننده شکر سفید باشد، به این معنا که شکر خام وارد کشور شود و پس از فرآوری به‌صورت سفید صادر شود که ارزش افزوده مناسبی برای صنعت خواهد داشت.

امیری خامکانی تأکید کرد: بی‌اعتنایی به صنعت قند و شکر طی سال‌های اخیر باعث ضرر و زیان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در این حوزه بوده است و می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای خوداتکایی در تولید این دو فرآورده داشته باشد.

امیری خامکانی در پایان گفت: با وجود پتانسیل بالای چغندرقند در کشور و نیروی انسانی متخصص کاهش تعرفه واردات قند و شکر دهن‌کجی به صنایع داخلی محسوب می‌شود.

گفتنی است از ابتدای سال 93 و طبق کتاب مقرات صادرات و واردات تعرفه واردات شکر 18درصد تعیین شده است.
کد خبر تعرفه واردات قند و شکر از چهار درصد به 20 درصد افزایش یافت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اجمدی ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    سلام خوب انتظاری بیشتر از این دو دانگی در گفتار نماینده محترم نداشتم ولی شما چرا ؟ شما بعنوان یک متخصص چرا چنین تیتر جنجالی میزنید؟ خیلی جالب است اعتراض به گاهش تعرفه دارند انهم در مورد شکر خام و ادعای امکان صادرات !!! ولی باکمال تعجب امکان صادرات را بر پایه واردات شکر خام و تصفیه و صادرات!!!!!!!! در حالی که با توجه به ظرفیت خالی صنایع قند و شکر ایران منطقی ترین گاهش و حتی صفر کردن تعرفه و در مقابل ازاد کردن صادرات شکر ( البته در صورتی که واقعا در بازار مافیائی شکر در دنیا امکان ورود ما به ان باشد سلامت باشین