توزیع شیر مدارس به‌صورت استریلیزه هزینه‌های تولید این محصول را افزایش داده و صنایع را مجبور به واردات بیشتر مواد اولیه تولید می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هیات دولت بر اساس دوازدهمین جلسه ستاد هدفمندی یارانه‌ها که در تاریخ پنجم خردادماه 93 به ریاست معاونت اول ریاست جمهوری تشکیل شد، مصوبه‌ای درباره شیر مدارس تصویب کرد که به موجب آن شیر توزیعی مدارس، صرفاً باید از نوع استریلیزه باشد.

محمدرضا اسماعیلی افزود: بر اساس این مصوبه شیر مدارس تنها باید به‌صورت استرلیزه ارائه شود و تحویل شیر مدارس به‌صورت پاستوریزه و در ظروف P.S و P.P از سال تحصیلی جدید ممنوع خواهد بود.

وی با بیان اینکه تصمیم اتخاذشده بر خلاف منافع ملی و اقتصاد مقاومتی است، دلیل آن را واردات مواد اولیه بسته‌بندی از خارج کشور با محدودیت‌هایی که برای صنایع داخلی و اقتصاد ملی ایجاد می‌کند، عنوان کرد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه بازار مصرف شیر مدارس، بزرگ‌ترین بازار مصرف کشور است، خاطرنشان کرد: در صورتی که این بازار از طریق شیر استریلیزه و متعاقب آن، مواد بسته‌بندی تتراپک تأمین شود، به سرمایه ملی کشور لطمه وارد می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که بسته‌بندی تتراپک که برای شیر استریلیزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، وارداتی بوده و برای تأمین آن هزینه‌های زیادی به صنایع تحمیل می‌شود، این امر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تقابل است.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره خودکفایی، تصریح کرد: لذا لازم است که شیر مدارس از طریق واحدهای پاستوریزه که تکنولوژی آن در داخل و سراسر کشور وجود دارد، تأمین شود.

اسماعیلی یادآور شد: مواد اولیه تولیدات استریلیزه نظیر کاغذ، درب و تکنولوژی فرآوری و بسته‌بندی از خارج کشور تأمین می‌شود که این نوع تکنولوژی در حال حاضر در انحصار تعداد معدودی از واحدهای تولیدی است.

وی تأکید کرد: در صورتی که شیر یارانه‌دار مدارس از چرخه تولید کارخانه‌های کوچک پاستوریزه حذف شود، باعث تعطیلی تعداد زیادی از کارخانه‌ها در شهرستان‌ها می‌شود.

اسماعیلی اظهار داشت: بر اساس امکان حمل و نقل فر‌آورده‌های لبنی در دمای مناسب و با کامیونت‌های یخچال‌دار، امکان عرضه شیر مدارس به‌صورت پاستوریزه و تازه در سراسر کشور وجود دارد و منع بهداشتی هم برای توزیع آن نیست.

وی همچنین گفت: کلیه صنایع کوچک و متوسط قادر به تولید محصولات پاستوریزه با تکنولوژی داخلی هستند و توزیع شیر پاستوریزه به‌دلیل بالا بودن میزان پروتئین و ویتامین‌های موجود در آن، نسبت به شیر استریلیزه دارای ارزش غذایی بیشتری است.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور در پایان افزود: در ماه‌های گذشته افزایش قیمت شیرخام، افزایش هزینه‌های بسته‌بندی، مالیات بر ارزش افزوده، حامل‌های سوخت و حقوق و دستمزدها فشار مضاعفی به این صنعت مهم غذایی کشور وارد کرده و بسیاری از کارخانه‌های کوچک کشور را تعطیل یا در شرف تعطیلی قرار داده است.
کد خبر توزیع شیر استریلیزه در مدارس بر خلاف سیاست‌های منافع ملی و اقتصاد مقاومتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =