۰ نفر
۲ تیر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۳
پرداخت یارانه به شیرخام که پیش از این محتمل‌ترین تصمیم دولت به نظر می‌رسید با افزایش 330 تومانی نرخ خرید آن، به یکباره در آستانه ماه رمضان حذف شد؛ گویا قرار است به یارانه شیر مدارس بسنده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، کارخانه‌های لبنی از روز گذشته باید هر کیلوگرم شیرخام را 1440 تومان از دامدار بخرند؛ هرچند که قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی 1520 تومان بود.

این در حالی است که براساس ماده چهار قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها دولت باید تا پایان برنامه پنجم توسعه یارانه محصولاتی مانند شیر را بپردازد و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور نیز پیش از این تاکید کرده بود که به منظور حمایت از مصرف شیر و لبنیات، یارانه شیر تا پایان سال 93 ادامه خواهد داشت اما وزارت جهاد کشاورزی به یکباره قیمت جدید شیر خام را اعلام کرد که براساس آن به نظر می‌رسد یارانه این محصول خود به خود حذف شود.

التبه پیش از این محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه هشتمین همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی ضمن اعلام تلویحی نرخ 1440 تومانی شیر خام، در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه آیا با اعلام قیمت جدید، یارانه شیر ادامه پیدا می‌کند؟ گفت: " باید شیر خام از دامداران به این نرخ خریداری شود و برای در نظر گرفتن این یارانه می‌توان در هنگام عرضه راهکارهایی مانند یارانه مدارس و غیره را در نظر گرفت تا این افزایش قیمت جبران شود".

همچنین به گفته رکنی،‌ معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز " این وزارتخانه به عنوان متولی تولید و حمایت از مصرف محصولات کشاورزی به ویژه شیر برنامه‌ریزی‌های مختلفی دارد تا بتواند طرح‌هایی از جمله توزیع شیر مدارس در بین کودکان در سال جاری و در سال‌های آینده را بیش از پیش دنبال کند تا شاخص‌های سلامت و بهداشت عمومی جامعه ارتقا پیدا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دام معتقد است: با توجه به این‌که صنایع لبنی طی سال‌های گذشته تاکنون تنوع بسیاری را در تولید انواع محصولات لبنی خود ایجاد کرده‌اند می‌توان امیدوار بود مصرف مواد لبنی و شیر در سال‌های آینده افزایش پیدا کند چراکه در کشور‌های پیشرفته برخی کارخانه‌های صنایع لبنی بیش از هزار نوع محصول تولید می‌کنند و همین تنوع سبب می‌شود تا مصرف این محصولات در این کشور‌ها بیش از پیش افزایش یابد".

درصورتی که متن قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها که در ماده چهارم آن بر پرداخت یارانه محصولات کشاورزی از جمله گندم، برنج، روغن ، شکر و ... تاکید کرده خلاف این تصمیم را نشان می‌دهد.

همچنین برخلاف اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی حسین چمنی، مشاور صنایع شیر ایران تاکید دارد: " افزایش قیمت شیر و حذف یارانه آن علیرغم این که مصرف آن را به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، کمتر از گذشته می‌کند، می‌تواند قدرت رقابت کارخانه‌های تولیدکننده این محصولات را در بازارهای بین‌المللی نیز کاهش دهد و صادرات شیر و لبنیات با مشکل مواجه می‌شود".

گرچه می‌توان گفت شاید علت حذف یارانه شیر از سوی دولت که پیش از این کمتر قابل پیش‌بینی بود، نبودن منابع مالی باشد چرا که هنوز پس از گذشت شش ماه حدود 100 میلیارد تومان از یارانه 300 میلیارد تومانی شیر خام سال گذشته به دست دامداران نرسیده است.

یکی دیگر از مسائلی که به گفته کارشناسان می‌تواند به آینده بازار شیر خام و لبنیات آسیب وارد کند تغییر مداوم سیاست‌های حمایتی - کنترلی در بازار این محصولات است. از سوی دیگر مصرف و صادرات شیر و سایر محصولات لبنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

البته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درصدد هستند از طریق حمایت‌های لازم دولت بتوانند مابه‌التفاوت نرخ خرید شیر خام را در سه ماهه اول سال برای دامداران تامین و جبران کنند. از سوی دیگر متصور هستند طرح‌هایی مانند توزیع شیر در مدارس می‌تواند جایگزین مناسبی برای یارانه شیر خام به دامداران باشد چراکه به اعتقاد آن‌ها اگر بازار شیر خام و سایر محصولات کشاورزی از کنترل و دخالت‌های دولت آزاد شود، عرضه و تقاضا به راحتی می‌تواند تعادل را در قیمت و بازار این محصولات ایجاد کند. از سوی دیگر ایجاد رقابت سالم در بازار آزاد می‌تواند به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد.

می‌توان گفت شیر یک ماده غذایی بدون جایگزین به شمار می‌رود که از کودکی تا پیری باید به صورت مستمر مصرف شود که این سوال مطرح می‌شود اگر قرار است پس از حذف یارانه شیر، این محصول به صورت رایگان در مدارس توزیع شود، برای قشرهای دیگر چه برنامه‌ای ارائه می‌شود تا مصرف این محصول استراتژیک روند کاهشی درپی نگیرد؟

به نظر می رسد وزارت جهاد کشاورزی و دولت که پیش از این درصدد جلوگیری از گرانی و افزایش قیمت محصولات کشاورزی به ویژه کالاهای اساسی از جمله شیر بودند و همواره بر تثبیت بازار در آستانه ماه رمضان تاکید داشتند باید حالا که بازار شیر و لبنیات آزاد شده است، تدبیری برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده و افزایش سرانه مصرف این محصول استراتژیک که می‌تواند بسیاری از بیماری‌های شایع مانند پوکی استخوان را کنترل کند، بیندیشند چراکه درپی افزایش قیمت شیر خام به کیلویی 1440 تومان صنایع لبنی هم خواستار افزایش قیمت محصولاتشان هستند چراکه 70 درصد هزینه‌هایشان بابت تامین شیرخام صرف می‌شود که به همین میزان باید افزایش نرخ کالای نهایی را داشته باشند.
کد خبر یارانه شیر فقط سهم مدارس شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =