شنیده ها حاکی از این است که قیمت نان به زودی دچار تغییراتی خواهد شد، اگر چه این خبر فعلا به تایید مقامات رسمی دولتی نرسیده است اما در هرحال شایعات ممکن است به زودی رنگ حقیقت به خود بگیرد.

به گزارش خبرنگار تراز؛ برای اطلاع از افزایش احتمالی قیمت نان در آینده، به سراغ کاوه زرگران، دبیر کل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران که ۳۴ اتحادیه از جمله نان و آرد زیر مجموعه آن است رفته و با وی به گفت و گو نشسته ایم.

*آیا قرار است قیمت نان گران شود ؟ لطفا درباره دلایل گرانی قیمت نان توضیح بدهید؟


طبق بخشنامه ای که آقای شریعتمداری، معاون رییس جمهور اعلام و ابلاغ کرده است، کالاهایی که مواد اولیه آنها یارانه ای بوده، اما بخشی از مولفه های آنها  شامل یارانه نمی شود مانند هزینه های سربار، دستمزد و... به همان تناسب مجوز افزایش قیمت دارند.

در سه سال گذشته قیمت نان افزایش نیافته، زیرا قیمت ماده اولیه آن یعنی آرد بالا نرفته، به همین دلیل مجوزی برای افزایش قیمت نان صادر نشده است. این در حالی است که قیمت سایر مولفه های تولید بسیار بالا رفته است.

*آیا می توانید مواردی را ذکر کنید؟


در سال ۹۰ سازمان حمایت در آنالیز قیمت ها، کیسه های آرد خبازی را ۱۰۰ تومان در نظر گرفت . در حالی که اکنون قیمت این کیسه ها ۶۰۰ تومان است و یا امسال دستمزدها ۲۵درصد افزایش یافته و در مجموع این سه سال بیش از ۷۰درصد دستمزدها بالا رفته است، در حالی که این موارد در قیمت نهایی نان اصلا لحاظ نشده است.

*آیا نانوایی ها در زمینه تامین گندم و آرد با مشکل مواجه هستند؟

خوشبختانه در زمینه تامین آرد مورد نیاز نانوایی ها مشکل نداریم و با اتکا به گندم تولید داخل و همچنین گندم وارداتی، آرد مورد نیاز نانوایی ها تامین شده است.

*بیشترین مشکلات بخش نان و نانوایی ها شامل چه مواردی است؟

بیشتر مشکلات در زمینه بهداشت و استاندارد است . زیرا اکنون حجم کاری نانوایی های نسبت به سه سال گذشته بسیار بیشتر شده در حالی که بر تعداد نانوایی های افزوده نشده است.

*آیا نانوایی های توان تولید بیشتر را دارند؟

نانوایی ها ظرفیت تولید بیشتر را دارند، اما متاسفانه در این صنف از تکنولوژی کمتر استفاده می شود و سیستم سنتی و پخت نان به شیوه دستی رایج است و به جرأت می توان گفت که این صنف حتی نیمه مکانیزه هم نشده است.

*برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت باید چاره ای بیاندیشد . متاسفانه اکنون طرح های نیمه صنعتی تولید نان نیز اجرایی نشده و این طرح اصلا موفق نبوده است.

*در چند سال گذشته و به ویژه دولت قبل نسبت به گسترش واحدهای تولید نان های صنعتی تاکیدات فراوانی شد اما اکنون نشانی از این واحدها به چشم نمی خورد، علت چیست؟

در اهداف این طرح ذکر شده بود که نان های صنعتی با قیمت پایین و سرعت بالا به دست مصرف کنندگان برسد. اما باید گفت به طور کلی سیستم توزیع و فروش تمام محصولات غذایی در کشور با مشکل مواجه است و شبکه توزیع در اختیار مافیای بزرگی قرار دارد که نه تولید کننده و نه دولت نمی توانند با آن مقابله کنند به طوری که اکنون ۵۰درصد از قیمت درج شده بر روی بسته بندی نان های تولیدی در کارخانه ها به جیب توزیع کننده و فروشنده می رود و تولید کننده و مصرف کننده نهایی هیچ سودی در این زمینه نمی برند و نان های تولیدی با قیمت هایی بالایی عرضه می شود به همین دلیل طبیعی است رغبتی برای خرید در میان مردم احساس نشود.

برای حل این معضل باید سازو کار مناسبی در نظر گرفت و اهداف اولیه این طرح یعنی تولید و عرضه نان ارزان در اولویت قرار گیرد.

*میزان تولید نان های صنعتی در کشور چقدراست؟

متاسفانه در روز حتی ۱۰۰کیلو نان صنعتی در کشور تولید نمی شود .

*علت این مساله چیست؟  مگر در دولت قبل وام های کلان برای ساخت کارخانه ها و تجهیزات و... اختصاص نیافته است؟

برای نمونه هزار میلیارد تومان بودجه برای این کار در قالب تسهیلات و وام اختصاص یافته که نمی توان نسبت به صحت آن اطمینان داشت زیرا شاهد مفاسدی در این زمینه بوده ایم به طوریکه نه روش های خریداری ماشین آلات و تجهیزات صحیح بود و نه وام ها به طور هدفمند هزینه شده اند مثلا ارزش ماشین آلات خریداری شده در فاکتور با قیمت واقعی آنها تفاوت بسیاری داشت.

۷سال از اختصاص وام و تسهیلات برای ساخت کارخانه ها می گذرد اما در این مدت یک کارخانه واقعی و فعال با آن بودجه ساخته نشده بلکه هرکارخانه های که اکنون فعال است پیش از سال ۸۶ احداث شده است.

*حمایت های دولتی چه اثراتی در صنعت نان کشور خواهد داشت؟


اگر الگوی تهیه و تولید و مصرف نان در کشور تغییر کند به حتم هیچ تاثیری در میزان اشتغال در این صنعت نخواهد داشت زیرا سرانه مصرف در کشور تقریبا ثابت است اما به حتم شاهد بهبود روش تولید و ارتقای سلامت نان های تولیدی خواهیم بود.

* سرانه مصرف نان در کشور چقدر است؟


سرانه مصرف نان به ازای هر ایرانی ۱۶۳ کیلوگرم است.

*آیا با سرانه مصرف جهانی برابری می کند؟

خیر مصرف نان در ایران ۳برابر سرانه جهانی است.

*علت این مساله چیست؟

نوع مصرف و فرهنگ غذایی مردم ایران بر پایه نان استوار است بنابراین این مساله سبب شده تا آمار سرانه مصرف نان در کشور بالا باشد.
کد خبر دلایل گرانی نان صنعتی شبکه توزیع در اختیار مافیای بزرگ ۳ برابر مردم جهان نان میخوریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =