فود پرس - روند اعطای مجوزها برای ساخت سیلو امری حساب شده نبود.

اکبر شریفی، مدیرعامل شرکت بازرگانی منطقه 10 و رییس هیات‌مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب افزود: متاسفانه سیلوسازی در کشور در چارچوب ضوابط تعیین شده نبود به همین دلیل هم این بخش امروزه با مشکلات بسیاری مواجه است.
وی گفت: سازمان برنامه و بودجه سابق با همکاری سازمان غله سابق در کاری کارشناسی که در آن زمان انجام داده بود، اقدام به مکان‌یابی و شناسایی مکان‌های مستعد و نیازمند ساخت سیلو کرد که متاسفانه بدون در نظر گرفتن تمامی این جوانب عده‌ای شروع به سیلوسازی کردند که نتیجه آن ضرردهی امروزه سیلوداران است.
وی ادامه داد: زمانی که تولید داخلی فراوان باشد چون الزاما در 3 ماه باید جمع‌آوری شود به سیلوی بیشتری نیاز است بنابراین در سال‌هایی که تولید داخلی با مشکل مواجه شود سیلوداران هم به مشکل برمی‌خورند. در زمینه واردات نیز به دلیل اینکه واردات طی 12 ماه سال انجام و به تدریج مصرف ‌شود هیچ توجیه اقتصادی برای ساخت سیلو وجود نخواهد داشت، چراکه نیازی به ذخیره‌سازی احساس نمی‌شود.
شریفی تصریح کرد: ضرردهی امروزه سیلوداران نتیجه پافشاری بر روی تصمیم عجولانه و غیرکارشناسی وزیر بازرگانی وقت است تا جایی که سرمایه‌های کشور تحت عنوان سیلوسازی در حال خاک خوردن است، از طرفی هم بانک‌ها به دنبال وصول مطالبات خود هستند و فشار مضاعف را به سیلودارها وارد می‌کنند. این یک تسلسل باطل است که نمونه آن را چند سالی است در واحدهای نان صنعتی نیز نظاره‌گر هستیم.
شریفی در ادامه با تاکید بر اینکه تسهیلات ارزان‌قیمت برای ساخت سیلوها سبب شد تا فعالان این صنعت به بیراهه بروند ادامه داد: متاسفانه علیرغم اینکه شرکت‌ بازرگانی دولتی اعلام کرد که دیگر برای ساخت سیلو هیچ حمایتی از سیلوداران صورت نمی‌گیرد اما باز هم افرادی حاضر به ساخت سیلو شدند و نتیجه آن، این شد که امروزه شاهد آن هستیم.
وی ادامه داد: زمانی بنده تمامی این موارد را پیش‌بینی کرده و حتی رسانه‌ها نیز آن را انعکاس دادند اما مسوولان امر از جمله میرکاظمی، وزیر وقت بازرگانی توجهی به آن نداشتند و حتی تصمیم به حذف من از خدمت گرفتند، اما امروز اگر هزاران نفر هم مثل بنده از خدمت خلع شوند سرمایه‌های میلیاردی کشور برنخواهد گشت.
رییس انجمن غلات ایران با تاکید بر اینکه فرآیند سیلوسازی در کشور امری مثبت است تصریح کرد: در حال حاضر به طور تقریبی معادل 2 برابر نیاز کشور سیلو ساخته شده که خوشبختانه همگی استاندارد هستند.
شریفی ادامه داد: خوشبختانه سیلوها چند منظوره هستند و می‌توان از آنها برای ذخیره سایر دانه‌ها نیز استفاده کرد منوط بر اینکه در کجا و در چه منطقه آب و هوایی ساخته شود.
وی با اشاره بر اینکه سیلوها اگر در منطقه مکان‌یابی شده مناسب ساخته نشوند عملکرد مطلوبی ندارد ادامه داد: پافشاری بر روی اینکه هر سیلو در منطقه مناسب خودش ساخته شود به این دلیل است که بتوان بهترین نحو از آن استفاده کرد.
مدیرعامل غله منطقه 10 ادامه داد: ساخت سیلو در کنار مراکز تولید یعنی مزارع و مصرف یعنی کارخانه‌های آردسازی و بنادر صرفه اقتصادی دارد، در غیر این صورت هیچ توجیه علمی و اقتصادی وجود ندارد که بخواهیم در کنار واحدهای نان صنعتی هم سیلوبسازیم، چراکه وقتی گندم به آرد تبدیل می‌شود درصدی از حجم آن به دلیل سبوس‌گیری کم می‌شود، اما زمانی که بخواهد به نان تبدیل شود حجم آن چند برابر می‌شود.
وی گفت: بومی‌سازی سیلو در کشور کمی زمان‌بر اما شدنی است، چراکه در ساخت سیلو و واحدهای نان صنعتی تکنولوژی حرف اول را می‌زند که امید است به آن دست یابیم.
شریفی در پایان با تاکید بر اینکه سیلوسازی در کشور در چند سال گذشته به تعادل نسبی در زمینه ساخت و ساز رسیده است به پروژه موفق سیلوسازی در بنادر از جمله بندر امیرآباد اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه در اجرای عملیات فاو منطقه‌ای غلات (در شمال تحویل گرفته شود و در جنوب تحویل داده شود) بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
باید بپذیریم اگر در هر کاری برابر اصول و ضوابط و کار کارشناسی قدم برداریم دیگر شاهد خاک خوردن سرمایه‌های کشور و انبار شدن آهن‌آلات در سیلوها و واحدهای نان صنعتی نخواهیم بود.
کد خبر رییس هیات‌مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران فعالان سیلوسازی و نان صنعتی را به بیراهه برد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =