نشست اردیبهشت‌ماه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران که با حضور نوری، نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد، شرایط مناسبی را برای گشودن درددل تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در جلسه ماهانه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق با گلایه از وضعیت بازار فروش گوشت مرغ گفت: حدود شش ماه است که نرخ گوشت مرغ در بازار مصرف قیمتی کمتر از هزینه‌های تولید یا برابر آن داشته، اما چاره‌ای برای حل آن و کمک به تولید اندیشیده نشده است.

فاروغی افزود: 200 هزار تن مازاد گوشت مصرفی در بازار وجود دارد و از مردادماه، ماهانه 10 درصد به تولید ما اضافه و باعث اشباع شدن بازار مصرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که روند تولید مازاد مصرف به همین صورت ادامه یابد، دیگر سیاست ذخیره‌سازی جواب نداده و سردخانه‌ها ظرفیتی برای ذخیره‌سازی نخواهد داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در صورتی که تنظیم بازار و صادرات مرغ به بخش خصوصی سپرده شود، بخش خصوصی بدون گرفتن اعتباری از دولت، اقدام به تنظیم بازار می‌کند.

واردات حبوبات منجمد، محصول کشاورزان را روی زمین گذاشت

در ادامه، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سمنان درباره مشکلات استان خود اظهار داشت: واردات باقلا و نخودفرنگی منجمد باعث کاهش قیمت نخودفرندگی از یک‌هزار و 50 تومان در سال گذشته به هر کیلوگرم 500 تومان شد و باعث ماندن محصول کشاورزان بر روی زمین شده است.

مهدی حداد یادآور شد: برای حمایت از تولیدات ملی، نیاز به ایجاد تغییر تعرفه در واردات مواد غذایی آماده مصرف وجود دارد.

بازرگانان خرید می‌کنند، دولت قیمت‌گذاری!

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اهواز نیز درباره وضعیت تولید خرمای این استان گفت: با وجود اینکه بخش خصوصی اقدام به خرید خرما می‌کند، اما قیمت آن را دولت بدون توجه به شرایط بازار تعیین می‌کند.

سیدمصطفی حجت‌نژاد افزود: قیمت بالای خرما و مشکلات پیش روی صادرات، باعث باقی ماندن محصول فرآوری‌شده خرما در کارگاه‌ها شده است.

صادرات خرمای ایران از طریق هندوستان

علی‌محمد سمیعی، رییس انجمن خرما نیز با تأکید بر این موضوع اظهار داشت: از آنجا که هندوستان تعرفه ناچیزی برای واردات محصولات کشاورزی دارد، بهتر است تا شرایطی فراهم شود که محصول خرمای ایران از این استان به سایر کشورها انتقال یابد.

آمادگی انجمن صنایع خوراک دام ایران برای افزایش صادرات

در اواسط این نشست، رییس انجمن صنایع خوراک دام ایران نیز با اعلام خبر آمادگی برای صادرات خوراک دام به سایر کشورها تأکید کرد: انجمن خوراک دام ایران موافق به آزادسازی قیمت کلیه نهاده‌ها و خوراک دام است، زیرا در شرایط فعلی برخی تولیدکنندگان از دریافت نهاده دولتی محرومند؛ برای رعایت انصاف باید یا همه تولیدکنندگان از این تسهیلات منتفع باشند، یا به کلی حذف شود.

مجید موافق قدیری با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات خوراک دام خاطرنشان کرد: سازمان حفظ نباتات موانع صادراتی فراوانی را پیش روی صادرکنندگان قرار داد که کار را برای ما دشوار کرده است.

وی تصریح کرد: انواع خوراک دام تولیدی ایران به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، عراق و افغانستان به‌صورت فرآوری شده صادر می‌شود.

فعالیت کارخانه‌های روغن‌کشی با شش درصد ظرفیت

دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران با اشاره به وضعیت بد کارخانه‌های روغن‌کشی گفت: کارخانه‌های روغن‌کشی ما به‌دلیل کمبود دانه‌های روغنی و به صرفه نبودن تولید، فقط با شش درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

کاوه زرگران ادامه داد: در صورتی که شرایطی فراهم شود که دانه‌های روغنی بیشتری به کشور وارد شود، کارخانه‌های روغن‌کشی ما دوباره احیا خواهند شد.

وی یادآور شد: آمارهای غلطی که درباره تولید محصولات کشاورزی در سال‌های پیش ارائه شده، فائو را نیز به اشتباه انداخته و ایران را جزء چند کشور برتر تولیدکننده گندم معرفی کرده است؛ در حالی که در سال گذشته برای تأمین نیاز مجبور به واردات میزان زیادی گندم شدیم.

دلایل افزایش قاچاق زعفران مشخص شد

عضو هیات‌مدیره شورای ملی زعفران نیز درباره وضعیت صادرات این محصول اظهار داشت: وزارت اقتصاد برای شفاف‌سازی، صادرکننده را مکلف به ارائه کد ملی کرده که این امر زمینه افزایش قاچاق این محصول را فراهم کرده است.

حسینی تأکید کرد: در صورتی که صادرکنندگان توجیه شوند که ارائه کد ملی باعث حذف یارانه یا دریافت مالیات نمی‌شود، از میران قاچاق زعفران کاسته خواهد شد.

کاهش قیمت انرژی، آب و مالیات برای کمک به تولید

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به فعالیت‌های این کمیسیون در سال جاری گفت: برای بررسی وضعیت کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی، کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران هر ماه سفری به یک تا دو استان خواهد داشت و با سنجیدن نقاط قوت و ضعف، به افزایش صادرات آنها کمک خواهد کرد.

یوسفی افزود: امسال سفرهایی به استان‌های خرم‌آباد، اهواز، سنندج و... انجام شده که نتایج آن به‌زودی از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید برق در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای کمک به تولید لازم است که از نرخ آب و برق و انرژی و مالیات کاسته شود.
کد خبر صادرات خرمای ایران از طریق هندوستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =