عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دو مقوله دست‌های پنهان که سود سرشاری در وابستگی کشور به واردات این محصول را می‌برند و عدم برنامه‌ریزی کارشناسانه وزارت جهاد را باید در واردات نهاده‌های دامی موثر دانست.

علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا نهاده‌های دامی مانند کنجاله و سویا که امکان کشت آن در کشور فراهم است از خارج وارد کشور می‌شود،گفت: کنجاله و سویا جزو محصولات استراتژیک دسته بندی می‌شوند که هم برای کشور فوق‌العاده اهمیت دارند و هم تاثیر مستقیمی بر سایر محصولات و فرآورده‌هایی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، می‌گذارد.

وی افزود: نهاده‌های دامی تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده هر کیلو گوشت (سفید- قرمز) می‌گذارد و متعاقب آن قیمت گوشت دچار نوسان یعنی کاهش یا افزایش قیمت می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی بیان داشت: اهمیت نهاده‌های دامی بر هیچ کس پوشیده نیست ولی متاسفانه از آنجا که برنامه‌ریزی مشخص و مدونی بر اساس برنامه‌ها و سند چشم‌انداز در مورد تولید نهاده‌های دامی صورت نگرفته است، تا کنون به آن رشدی که شایسته بوده در این محصول دست نیافته‌ایم.

ایرانپور گفت: در کنار عدم برنامه‌ریزی مناسب برای تولید نهاده‌های دامی در کشور با واردات نهاده‌های دامی مواجه هستیم که البته بخشی از این موضوع را باید در سودجویی افراد فرصت‌طلب جستجو کرد که با نفوذ در بخش‌هایی از بدنه دولت برای کسب سود مانع از تولید و همچنین کاهش وابستگی به واردات این محصولات می‌شوند.

وی افزود: همان اهمیتی که دو محصول برنج و گندم در کشور ایفا می‌کند نهاده‌های دامی هم دارند بنابراین باید با عزم جدی دولت و بویژه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید نهاده‌های دامی برنامه‌ریزی کند در حالی که چنین موضوعی را شاهد نیستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: وقتی در مورد افزایش تولید گوشت قرمز آسیب‌شناسی انجام می‌شود متوجه می‌شویم که افزایش قیمت این محصولات کاملا با افزایش قیمت نهاده‌های دامی در ارتباط است.

ایرانپور بیان داشت: امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی موضوع تولید محصولات استراتژیک و رسیدن به خودکفایی را به عنوان یک وظیفه برای خود تلقی کند و همانطور که در گندم و برنج باید به خودکفایی برسیم برای رسیدن به خودکفایی در نهاده‌های دامی هم برنامه‌ریزی شود و از این طریق از خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل آید.

وی در پاسخ به این سؤال که چه عواملی مانع برای تولید نهاده‌های دامی در داخل کشور است، آیا دست‌های پنهانی در کار است و یا اینکه دولت برای آن برنامه‌ریزی منسجمی ندارد، گفت: در صورت بررسی این موضوع باید بگویم هر دو عامل تاثیرگذار است یعنی در عین حال که دولت به عنوان مجری وظیفه برنامه‌ریزی، نظارت و اجرا را بر عهده دارد، عده‌ای در بدنه دولت نفوذ کرده‌اند و انحصار واردات برخی نهاده‌های دامی را به خود اختصاص داده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: اخیرا اخباری مبنی بر اینکه یک فرد و شرکت واردات نهاده‌های دامی را عهده‌دار است شنیده می‌شود و اتفاقات اینچنینی واقعا نگران‌کننده است.

ایرانپور بیان داشت: شرکت‌های وارد کننده گندم، گوشت قرمز و برنج به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند و این اتفاقات و اینکه چرا فقط افراد خاصی مبادرت به واردات این محصولات می‌کنند، جای سؤال دارد.

وی گفت: در عین حال که سیاست‌های دولت، وزارت جهاد کشاورزی و وزیر جهاد کشاورزی بسیار در جهت‌دهی و تولید قیمت نهاده‌های دامی و سایر محصولات استراتژیک موثر است، باید این دو مقوله یعنی دست‌های پنهان که سود سرشار آنها در همین وابستگی به کشور است و همچنین عدم برنامه‌ریزی کارشناسانه وزارت جهاد کشاورزی را کنار هم گذاشت و به آن دقت نمود.
کد خبر دو دلیل واردات نهاده‌های دام اهمیت تولید نهاده‌ کمتر از برنج و گندم نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =