سقوط 63 پله‌ای جایگاه زیست‌محیطی ایران در جوامع جهانی نشان می‌دهد هنوز نگاه‌ها به مسائل زیست‌محیطی، نگاه روشنفکرانه و لوکس بوده و مبدل به دغدغه دولت‌مردان نشده است.


عضو هیات‌رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز به مناسبت روز جهانی محیط زیست در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: سقوط 63 پله‌ای جایگاه محیط زیست در ایران نشان می‌دهد این موضوع هنوز به شکل جدی دغدغه دولت‌مردان نیست.

هدایت‌ا... میرمرادزهی افزود: عدم توجه به محیط زیست طبیعی، از بین رفتن گونه‌های جانوری، خشک شدن دریاچه ارومیه، خشک شدن دریاچه‌های زیرزمینی استان فارس، از بین رفتن تالاب‌ها، قطع درختان جنگلی، قاچاق چوب، وجود آلاینده‌های بسیار در کلان‌شهرها، آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و بسیاری از موارد دیگر نمونه‌‌هایی است که نشان می‌دهد توجه به محیط زیست، اولویت امروز کشور نیست.

وی خاطرنشان کرد: سقوط 63 پله‌ای جایگاه توجه به محیط زیست ایران در جوامع بین‌المللی در حالی صورت می‌گیرد که توجه به محیط زیست و زیرشاخه‌های آن با تشکیل کنوانسیون‌های مختلف و انجمن‌های متعدد در سطح جهانی به شدت اوج گرفته، اما در ایران به‌عنوان یک موضوع لوکس و روشنفکرانه به  آن نگاه می‌شود.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و زابلی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازمان محیط زیست در حالی که زیرمجموعه ریاست جمهوری قرار دارد و انتظار می‌رود با داشتن اختیارات فراوان بتواند عملکردی پویا در کارنامه داشته باشد، عملاً تنها به دادن هشدار و یا ابراز نگرانی از وضعیت موجود بسنده می‌کند، این در حالی است که طی سال‌های اخیر بحران‌های قابل توجهی برای بخش‌های مختلف کشور در حوزه زیست‌محیطی به‌وجود آمده که نیاز داشته سازمان محیط زیست به‌عنوان متولی ورود کرده و برای حل بحران، با استفاده از تجارب داخلی و حتی تجارب خارجی چاره‌اندیشی کند.

میرمرادزهی با اشاره به طرح ادغام سازمان محیط زیست با سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: بسیاری از موارد این طرح به تصویب رسیده، اما همچنان کمیسیون منتظر رسیدن نظرات کارشناسانه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سایر مراکز دانشگاهی است.

وی یادآور شد: موازی‌کاری، تقابل و رقابت بدون ثمر باید از بین سازمان‌های موجود حذف شود و توجه به منابع طبیعی کشور و عبور از بحران‌های زیست‌محیطی در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر کارت زرد کمیسیون کشاورزی به سازمان محیط زیست بابت سقوط 63 پله‌ای در جامعه جهانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =