عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه دست های پشت پرده مانع از اولویت داشتن سلامت و بهداشت جامعه بر سودهای سرشار و کلان واردات گوشت می شوند، گفت: وزارت جهادکشاورزی برای رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت و خارج نشدن ارز از کشور برنامه ریزی کند.

علی ایرانپور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با یادآوری اینکه در طول یکسال گذشته  کمیسیون کشاورزی  دربحث عرضه گوشت سفید و قرمز و انجام نظارتهای لازم در این خصوص تاکیدات بسیاری داشته است، گفت: با توجه به اینکه بخشی از بهداشت و سلامت جامعه در گرو تامین موادغذایی سالم است بارها به مسئولان وزارت جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی تذکر داده ایم که نسبت به واردات گوشت حساسیت و جدیت بیشتری به کارگیرند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه  بیش از 20 درصد نیاز کشور به گوشت قرمز از طریق واردات تامین می شود، گفت: نهادهای نظارتی و دستگاه های مسئول شامل جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی  در امر نظارت جدیت کافی ندارند و این موضوع نگران کننده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس قاچاق دام زنده از مرزهای جنوب شرقی کشور را از آسیب‌ها و مشکلات دیگر حوزه تامین گوشت عنوان و تصریح کرد: قاچاق دام به بهداشت و سلامت مردم لطمه وارد می کند چرا که  حتی در واردات گوشت به شکل قانونی هم نگرانی و اما و اگرهای بسیار وجود دارد.

ورود 70درصد گوشت های وارداتی از برزیل

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد واردات گوشت قرمز از کشور برزیل انجام می گیرد مسئولان باید در این خصوص دقت نظر بیشتری داشته باشند چرا که دست هایی پشت پرده و انحصارهایی در واردات گوشت وجود دارد که مانع از اولویت داشتن سلامت و بهداشت جامعه بر سودهای سرشار و کلان می شوند.

ایرانپور با توضیح اینکه اخیرا افرادی را با استفاده از رانت و نسبت و روابط فامیلی با برخی از مدیران و مسئولان وزارت جهادکشاورزی واردات گوشت قرمز را به انحصار خود درآورده اند، ادامه داد: این نگرانی وجود دارد که به دلیل نسبت ها و روابط فامیلی نظارت دستگاه های نظارت کننده و رعایت کامل قوانین در واردات گوشت قرمز تحت شعاع  قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: اگر هدف وزارت جهادکشاورزی حل مشکلات مربوط به بازار گوشت است بهتر بود این وزارتخانه با تدوین  برنامه ای 3 ساله برای چگونگی تامین نیاز 20 درصدی کشور به گوشت و رسیدن به خودکفایی برنامه ریزی کند.

وی با یادآوری اینکه نیاز مصرفی گوشت قرمز در کشور یک میلیون و 200 هزار تن است، گفت: از این رقم حدود 950 هزارتن در داخل  تولید و مابقی آن  با واردات تامین می شود اما نکته ای که وجود دارد توقف میزان تولید گوشت قرمز بر این عدد طی چند سال گذشته و نداشتن رشد و پیشرفت  است.

ایرانپور ادامه داد: از یک سومشاهده می شود مسئولان وزارت جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی عزم جدی برای رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت قرمز ندارند و از سوی دیگر دست هایی پشت پرده تمایل به افزایش تولید گوشت قرمز در داخل ندارند و ترجیح می دهند بازار را با همین میزان تولیدات و انجام واردات مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی موضوعی مهمتر از اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت را در اولویت برنامه های خود قرار دهند وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ، تاکید کرد: در دیداراخیر مسئولان و نمایندگان با مقام معظم رهبری،ایشان بر مدیریت و حل مشکلات بخش کشاورزی با محوریت کشاورزان و دامداران تاکید کردند  بنابراین  باید تمام وقت و نیروی مسئولان برای خودکفایی در تولیدات داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور متمرکز شود.
کد خبر مافیای واردات اجازه خودکفایی در تامین گوشت قرمز را نمی دهد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =