آمارهای بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی ۱۱ قلم از کالاهای اساسی بیانگر افزایش ۱۴۱.۳ درصدی قیمت سیب زمینی طی یک سال گذشته است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی 11 گروه کالایی در هفته منتهی به 5 اردیبهشت امسال را منتشر کرد.

برهمین اساس قیمت لبنیات، برنج، گوشت قرمز، قند و شکر، چای و روغن نباتی در هفته ای که گذشت بدون تغییر بود و در این مدت تنها کالاهای گروه سبزی‌های تازه 1.5 درصد رشد داشته اند. البته بهای گوشت مرغ 0.8 درصد، میوه‌های تازه 1.7 درصد، حبوب 0.4 درصد و تخم مرغ 0.1 درصد کاهش یافته است.

برهمین اساس در هفته مورد گزارش نرخ تخم مرغ، حبوب، میوه های تازه، سبزی های تازه، گوشت مرغ و روغن نباتی کاهش و قیمت لبنیات، قند و شکر، گوشت قرمز و چای افزایش داشته است. همچنین نرخ برنج، گوشت مرغ و چای نیز بدون تغییر بوده است.

لازم به ذکر است بانک مرکزی در گزارش تغییرات قیمتی کالاهای اساسی مردم تغییرات این کالاها طی یک ماهه گذشته را بیان نکرده و فقط به اعلام تغییرات هفتگی و سالانه این قیمت‌ها پرداخته است.

به گزارش تسنیم قیمت کالاهای گروه لبنیات نسبت به هفته قبل بدون تغییر ولی نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یافته‌اند؛ همچنین تخم مرغ نسبت به هفته قبل منفی 1 درصد کاهش ولی نسبت به سال قبل 10.5درصد گران شده است.

قیمت برنج در قیاس با هفته قبل بدون تغییر بوده ولی طی یک سال گذشته برنج 24.8 درصد افزایش قیمت داشته است؛ در گروه حبوب نرخ کالاها نسبت به هفته و سال قبل به ترتیب از کاهش 0.4 و 2.6 درصدی برخوردار بوده ‌اند.

همچنین قیمت میوه‌های تازه در هفته مورد بررسی نسبت به هفته قبل با کاهش1.7 درصدی همراه شده ولی طی یکسال گذشته از افزایش 6.8 درصدی برخوردار شده است. سبزی تازه در هفته و سال قبل با افزایش 1.5 و 28.5 درصدی همراه بوده است.

گوشت قرمز نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته ولی طی  یک سال گذشته  با افزایش 4.9 درصدی همراه بوده است؛ مرغ نیز طی یک هفته  قبل از کاهش 0.8 درصدی همراه شده و طی یک سال گذشته 30.8 درصد افزایش قیمت داشته است.

قند و شکر طی یک هفته گذشته ثابت مانده ولی طی یکسال قبل با افزایش 30.6درصدی همراه بوده است؛ چای نیز طی هفته قبل از تغییر قیمتی برخوردار نشده ولی در طول یک سال قبل 0.4 درصد ارزان شده است.

قیمت روغن در هفته  گذشته ثابت بوده ولی نسبت به سال قبل 29.8 درصد افزایش داشته است.

گفتنی است در سالی که گذشت قیمت سیب زمینی 141.3 درصد گران شده است.

* لبنیات و تخم‌مرغ


در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای تمام اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل 1 درصد کاهش داشت و شانه‌ای 6450 الی 9300 تومان به فروش می‌رفت.

* برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو ثابت بود. در گروه حبوب، قیمت نخود، عدس و لوبیا چشم بلبلی بدون تغییر بود و بهای سایر اقلام این گروه بین 2 درصد تا 1.9 درصد کاهش یافت.

* میوه‌ها و سبزی‌های تازه


در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری پرتقال درجه دو و نارنگی عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آن‌ها از نظر کیفی در سطح پائینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد.

میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه قیمت پرتقال درجه یک معادل 5.6 درصد، نارنگی 4.2 درصد، گوجه سبز 11.2 درصد و هندوانه 8.4 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 6/. درصد تا 17.7 درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت سبزی‌های برگی ثابت بود. بهای گوجه فرنگی معادل 2.1 درصد، بانجان 42.5 درصد و کدو سبز 17.4 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 2.5 درصد تا 7.9 درصد کاهش یافت.

* گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و قیمت گوشت مرغ معادل 8/. درصد کاهش داشت.

* قند، شکر، چای و روغن نباتی


در این هفته بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود.

کد خبر سیب زمینی یک ساله گران شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =