به گزارش خبرنگار تراز، تقریبا دو هفته از اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش دوباره قیمت سوخت می‌گذرد. از روز اول اجرای این قانون و از همان لحظات ابتدایی می‌شد تاثیر افزایش قیمت سوخت را در بخش‌های مختلف اقتصاد احساس کرد؛ به‌طوری که عده‌ای با مجوز دولت اقدام به گران کردن بهای خدمات خود کرده بودند و عده‌ای هم به بهانه تمرین و امتحان برای برنامه‌ای که در آینده برای تغییرات قیمتی خواهند داشت، حتی برای یک یا دو روز هم که شده، قیمت‌ها را بالا بردند.

جدیدترین گزارش بانک مرکزی، حاکی از آن است که در هفته منتهی به ۱۲ اردیبهشت‌ماه یک‌سری از کالاها که نقش مهمی در سبد هزینه خانوار دارد، با افزایش روبه‌رو بوده است. لبنیات، برنج، حبوب، گوشت، قند و شکر و چای از جمله این کالاهاست. براساس گزارش بانک مرکزی، هم‌اکنون متوسط قیمت هر کیلو ماست پاستوریزه در سطح شهر ۲۳۹۸ تومان، کره پاستوریزه ۲۴۰۰۰ تومان و هر بسته ۴۵۰ گرمی پنیر پاستوریزه ۴۲۰۳ تومان است. همچنین یک شانه دو کیلویی تخم‌مرغ را باید از بازار به طور متوسط ۸۰۰۰ تومان خرید. هر کیلو برنج درجه یک نیز ۷۴۲۸ تومان، گوشت گوسفند با استخوان ۳۲۳۷۲ تومان، گوشت گاو و گوسانه بی‌استخوان ۳۲۴۴۰ تومان و گوشت مرغ ۶۸۳۹ تومان قیمت دارد.
این اعداد و ارقامی که از کالاها ذکر شد، تنها بخشی از کالاهای مصرفی مردم است؛ حالا هزینه‌های دیگر مردم از جمله کرایه مسافرت‌های درون‌شهری جای خود را دارد. در این میان، خانواده‌های زیادی که امسال باید هزینه جهیزیه دخترشان را بدهند. این گروه در مراجعه به مراکر فروش لوازم‌خانگی قطعا سرگیجه خواهند گرفت؛ چراکه از بعد از سال جدید، قیمت‌ها تغییر زیادی با سال ۹۲ داشته است. حتی این موضوع را رییس اتحادیه نیز تایید کرده و گفته که لوازم‌خانگی تا ۱۰ درصد گران‌تر شده؛ اگرچه نگاهی به قیمت کالاها نشان می‌دهد که قیمت‌ها بالاتر از این آمار بوده است.

بازار آرام است!
این رشد قیمت‌ها را در انواع بازارها در حالی شاهد هستیم که دولت هر گونه افزایش قیمت را تا پایان خردادماه ممنوع اعلام کرده است و نیز مسوولان دولتی اتفاقات حال حاضر بازار را قبول ندارند. در این خصوص یداله صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در واکنش به سوال خبرنگار تراز که پرسید آیا دولت برنامه‌ای برای جلوگیری از رشد قیمت‌ها دارد؟ اظهار داشت: در حال حاضر مگر قیمت چه کالایی بالا رفته است؟
خبرنگار تراز در مقابل این سوال رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت که برای مثال، هم‌اکنون قیمت گوشت در بازار رو به افزایش است. در این‌جا صادقی عنوان کرد: گوشت کیلویی ۲۸ هزار تومانی همیشه نوسان ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی را دارد و این نوسان طبیعی است.
وی با تاکید بر این‌که ما فعلا افزایش قیمتی نداریم، تصریح کرد: هر کیلوگرم مرغ نیز کمتر از ۶۵۰۰ تومان و زیر قیمتی که امور پشتیبانی دام از مرغدار خریداری می‌کند، در بازار عرضه می‌شود، بنابراین افزایش قیمت نداشتیم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این پرسش که هر کیلوگرم مرغ با قیمت بیشتر از ۶۵۰۰ تومان نیز در مشاهده می‌شود، گفت: مرغ ممکن است ۷۰۰۰ تومان در بازار باشد.
صادقی افزود: البته امکان دارد مرغ را از بسته‌بندی باز کرده و تبدیل به فیله شود، اما مرغ بسته‌بندی شده ۶۵۰۰ تومان بالاتر در تهران نیست.
وی ادامه داد: کالای شاخص ما در گوشت، گوشت مخلوط است و کالای شاخص ما در مرغ، مرغ سالم است که در بسته‌بندی‌های مورد تایید دام‌پزشکی عرضه می‌شود. اگر این کالاها را جداسازی کنند، آن زمان قیمت‌ها براساس قیمت پایه تعیین می‌شود، اما در کل ما قیمت پایه را در نظر می‌گیریم. بنابراین قیمت پایه تغییر نکرده است؛ نه در گوشت و نه در مرغ.

بازار لوازم‌خانگی در رکود است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین درباره افزایش قیمت لوازم‌خانگی اظهار داشت: لوازم‌خانگی افزایش قیمت نداشته است؛ البته بعضی‌ها مطرح کردند که حدود ۲ تا ۱۰ افزایش قیمت را گزارش کردند.
صادقی در واکنش به رشد ۲۰ درصدی قیمت لوازم‌خانگی افزود: رییس اتحادیه هم این موضوع را تکذیب کرد و گفت من نگفتم ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم؛ من گفتم حدود ۱۰ درصد قیمت بعضی از لوازم‌خانگی تغییر کرده است.
وی متذکر شد: در حال حاضر بازار لوازم‌خانگی با رکود مواجه است و فروشندگان اصلا با هیچ افزایش قیمتی نمی‌توانند این کالاها را بفروشند.

بحث تثبیت قیمت‌ها مطرح نیست

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه در پاسخ به این پرسش که دولت افزایش قیمت کالاها تا پایان خردادماه را ممنوع کرده است. آیا سیاست تثبیت قیمت‌ها با وجود افزایش قیمت سوخت جواب می‌دهد؟ گفت: اصلا بحث تثبیت قیمت‌ها مطرح نیست.
صادقی افزود: به‌هرحال دولت قیمت‌ها را مدیریت می‌کند و اصلا مساله‌ای به‌نام تثبیت قیمت‌ها را مطرح نکرده است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تراز که شما در سال ۸۹ و ۹۰ هم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مسوولیت داشتید، اما اگر به خاطر داشته باشید آن زمان هم این سیاست جواب نداد؟ افزود: آن زمان تثبیت قیمت‌ها در قیمت خدمات دولتی بود؛ کالاها را اجازه می‌دادند که افزایش قیمت داشته باشند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تصریح کرد: تولید و عرضه کالاها تابع شرایط بازار و از جمله نرخ تورم و سایر فاکتورهایی است که وجود دارد. اما دولت در مقاطعی قیمت کالاها و سیستم عرضه و قیمت‌گذاری را مدیریت می‌کند تا بتواند بازار را تنظیم کند؛ ضمن این‌که کالاهایی که مورد هدف دولت برای کنترل هستند، بخش محدودی را شامل می‌شود.
صادقی ادامه داد: در حال حاضر دولت ۳۰، ۴۰ قلم کالا را کنترل می‌کند و روی بقیه کالاها اصلا تثبیت قیمتی اعمال نکرده است.
وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به این‌که  کشش بازار در شرایط مناسبی قرار دارد و کشش‌پذیری وجود ندارد، قیمت‌ها عمدتا بالا نرفته است؛ هر چند کالاهای خاصی مثل خودرو تغییر قیمت داشتند.

تورم افسارگسیخته نخواهیم داشت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون شما گزارشی از تخلفات اصناف داشته‌اید؟ گفت: سیستم بازرسی ما دائما کار می‌کند و هر روز به‌طور طبیعی یک تعداد گزارش تخلف به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.
صادقی همچنین درباره بازار بعد از خردادماه افزود: این‌که دولت اعلام کرده تا پایان خردادماه قیمت‌ها تکان نخورد، مفهومش این نیست که بعد از خردادماه قیمت‌ها افزایش می‌یابد.
وی عنوان کرد: با توجه به این‌که شرایط بازار به‌گونه‌ای است که دولت هدفمندی یارانه‌ها را با شیب ملایمی اجرا کرده است و دوما مباحث رکود همراه با تورم فعلا وجود دارد، پیش‌بینی‌ای حاکی بر افزایش قیمت یا تورم افسار گسیخته نداریم.
کد خبر قیمت ۳۰ قلم کالا ثابت می ماند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =