۰ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
سال گذشته تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از 50 درصد عبور کرده بود در حالی که این شاخص در سال جاری بر روی 8.8 درصد ایستاده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آمارهاي رسمي از جزئيات تورم در مردادماه سال جاري نشان مي‌دهد كه افزايش قيمت در گروه خوراكي‌ها و آشامیدنی ها نسبت به مردادماه سال گذشته 8.8 درصد افزايش يافته است. نشان دهنده تورم نقطه به نقطه در اين بخش است. تورم سالانه خوراكي‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در يك سال منتهي به مردادماه 24.2 درصد برآورد شده است كه يك درصد از نرخ تورم عمومي بالاتر است. ميانگين افزايش قيمت كالاهاي خوراكي و آشاميدني در مردادماه نسبت به ماه قبل هم 2.5 درصد ارزيابي شده است.

بررسي اين شاخص در سال گذشته اما نشان‌دهنده تغيير چشمگير در بازار كالاهاي خوراكي است. سال گذشته تورم گروه خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها از 50 درصد عبور كرده بود در حالي كه اين شاخص در سال جاري بر روي 8.8 درصد ايستاده است. در مردادماه سال 92 در مقایسه با ماه مشابه سال 91 شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها معادل 50.8 درصد افزایش يافته بود. در اين گروه شاخص بهای خوراکی‌ها 50.0 درصد و آشامیدنی‌ها 70.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشت. اين آمارها نشان مي‌دهد كه تورم نقطه به نقطه در اين بخش از 50.8 درصد به 8.6 درصد رسيده است. اين آمارها نشان از آرامش نسبي بازار در سال جاري دارد. التهابات سال گذشته در بازار خوراكي‌ها تا جايي رسيده بود كه تغيير قيمت‌ها به طور روزانه اعمال مي‌شد و اعتماد مصرف‌كنندگان به نرخ‌ها سلب شده بود. در اين شرايط خانواده‌ها ترجيح مي‌دادند، خريدهاي خود را به طور عمده انجام دهند و كالاها را در انبار نگهداري كنند. همين موضوع خود به افزايش تقاضا و رشد قيمت دامن زده بود.  در طول يك سال گذشته اما بازار كالاهاي خوراكي و پرمصرف با آرامش مواجه شده است. كنترل قيمت‌ها و كاهش بي سابقه نرخ تورم از 39 درصد به 23 درصد موجب شده است تا مصرف‌كنندگان اعتماد بيشتري به ثبات قيمت‌ها داشته باشند.

بر اساس آمار رسمي مركز آمار در مردادماه سال جاري شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه قبل 2.7 درصد افزایش يافته است. شاخص اين گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

شاخص گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در مرداد ماه 93 به رقم 180.5 رسید که 1.3 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.  میزان افزایش شاخص گروه عمده "کالاهای غیرخوراکی و خدمات" نسبت به ماه مشابه سال قبل 17.5 درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به مرداد ماه سال 1393 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 21.5 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه 1393 معادل 22.7  کاهش یافته است.


کد خبر 549331d0963c48a19d495234389e5ad8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =