محمدرضا جمشیدی

یک مصاحبه از سوی دکتر حسین هاشمی، وزیر بهداشت کافی بود تا فعالان صنایع لبنی نه‌تنها یک هفته پرتنش را پشت سر بگذارند، بلکه شیرازه صنعتی را بر هم زند که هنوز از شوک کاهش مصرف سرانه لبنیات پس از هدفمندی و افزایش بهای شیر خام رهایی نیافته بودند.
در اینکه وزیر بهداشت به عنوان سکاندار سلامت جامعه حق نگرانی از تخلفاتی نظیر استفاده از روغن پالم در تولید شیر پرچرب را دارد و باید به جد پیگیر تخلفاتی از این دست که سلامت جامعه را تهدید می‌کند، باشد تردیدی وجود ندارد، اما به راستی آیا به تبعات مخربی که سخنان شخص کاریزماتیکی نظیر وزارت بهداشت بر افکار عمومی و فعالیت اقتصادی یک صنعت شکننده با حاشیه سود پایین می‌گذارد اندیشیده‌ایم؟!
در اینکه در تمام بخش‌های صنعتی واحدهای متخلف وجود دارند و دستگاه‌های نظارتی باید به شدت با آنها برخورد کنند، هیچ شبهه‌ای وجود ندارد، اما به راستی شایسته است به واسطه وجود چند متخلف به‌گونه‌ای اظهار نظر شود که کلیت یک صنعت را زیر سوال ببرد؟!
آیا بهتر نبود وزیر محترم بهداشت به جای مصاحبه رسانه‌ای تا این حد تهدیدکننده یک صنعت، مانند رییس سازمان ملی استاندارد ایران که روز چهارشنبه اعلام کرد که از 124 نمونه گرفته شده از محصولات لبنی در حدود 20درصد محصولات از چربی نباتی استفاده کرده بودند که تنها یک مورد غیرمجاز تشخیص داده شده است، عمل می‌کرد و به جای تهدید یک صنعت نوک پیکان اتهام را متوجه واحد یا واحدهای مختلف می‌نمود.
همانطور که رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که وزارت بهداشت مکلف به اعمال قوانین نظارتی خود در تعقیب قانونی، پلمپ خط تولید و معرفی به دستگاه قضایی می‌باشد و هیچ خطری صنعت لبنیات را از اقدام قاطع تهدید نمی‌کند که وزارتخانه ناچار به رعایت اقدامات تدریجی و زمان‌بر شود.
روغن پالم از گذشته‌های دور در صنایع صابونسازی و مشتقاتش در صنایع مختلف آرایشی، بهداشتی و شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گرفته، در سال‌های اخیر در برخی کشورها نظیر مالزی، از آنجایی که این روغن از مقاومت خوبی در مقابل عوامل اکساینده برخوردار است و به دلیل اینکه سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است یک روغن مطلوب برای سرخ کردن محسوب می‌شود، اما از آنجایی که نقطه ذوب بالایی دارد و به صورت جامد می‌ماند، برای بدن مضر است و باید به هر ترتیب ممکن مانع ورود آن به صنایع غذایی با هر بهانه‌ای ازجمله ارزان بودن شد.
بپذیریم زیر سوال بردن دستگاه‌های نظارتی و فعالان یک صنعت سلامت‌محور نظیر لبنیات در رسانه‌ها کمکی به مقابله با تخلفات احتمالی آینده نخواهد کرد و بی‌شک تنها راه ممکن تشدید نظارت‌ها و پرهیز از سخنان تخریب‌کننده خواهد بود.
عادلانه نیست خوشنامان یک صنف که به جای اقدام‌های واسطه‌ای و پرسود سرمایه خود را در راه تولید غذای سلامتی صرف کرده‌اند را این چنین دلزده کنیم و راه را برای آیندگان مسدود نماییم تا در آینده تنها نظاره‌گر ویرانه‌هایی باشیم که از انفجار بمب روغن پالم از یک صنعت باقی خواهد ماند.
آیا به تبعات افت فروش صنایع لبنی در روزهای اخیر اندیشیده‌ایم؟ و به راستی آیا ترازویی وجود دارد که تبعات ناگوار این افت فروش بر صنعت دامداری و دامداران را بسنجد؟!
در نهایت اینکه نباید به واسطه وجود چند متخلف صنعتی را که حیاتش با ارتزاق میلیون‌ها نفر گره خورده به ورطه نابودی رساند.
کد خبر محمدرضا جمشیدی شیر روغن پالم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =