طی بازدیدهایی که به صورت ادواری و ماهانه از کارخانه های لبنی استان داریم موردی را مشاهده نکرده ایم و اگر موردی مشخص می شد بلافاصله اعلام عدم مصرف آن صادر می شد/ کاربرد این روغن در محصول باید به اطلاع مصرف کننده برسد؛ یعنی مصرف کننده بداند شیری که می خورد بجای چربی لبنیات، حاوی روغن پالم است و آن محصول را با علم و آگاهی خریداری کند
خوزنیوز: چند روز پیش موضوع اضافه شدن یک نوع چربی غیرخوراکی به نام روغن پالم به لبنیات از سوی وزارت بهداشت مطرح شد و سروصدای زیادی را در رسانه ها به پا کرد؛ وزارت بهداشت به مردم گفت تا اطلاع ثانوی از مصرف شیر پرچرب اجتناب کنند و هنوز نام کارخانجات متخلف را اعلام نکرده است.

این موضوع که نگرانی مردم را در پی داشته خبرنگار خوزنیوز را بر آن داشت تا وجود روغن پالم را در محصولات لبنی تولیدی استان از مسئولان مربوطه پیگیری کند.

علي‌محمد رحماني‌زاده معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت و تجارت خوزستان در پاسخ به خبرنگار خوزنیوز درباره وجود روغن پالم در لبنیات تولیدی خوزستان گفت: این مسئله در حوزه کاری ما قرار نمی گیرد و اطلاعات مربوط را باید لز معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بگیرید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این زمینه به خبرنگار خوزنیوز گفت: طی بازدیدهایی که به صورت ادواری و ماهانه از کارخانه های لبنی استان داریم موردی را مشاهده نکرده ایم و اگر موردی مشخص می شد بلافاصله اعلام عدم مصرف آن صادر می شد.

بهزاد شریف مخمل زاده افزود: ما در این باره منتظریم وزارت بهداشت نظر نهایی خود را اعلام کند.

روغن پالم مصرف خوراکی دارد اما استفاده از آن باید با اطلاع مصرف کننده باشد و ممکن است در بازدیدهای روتین همه تخلفات تشخیص داده نشود

اما خود روغن پالم که همه جنجال ها زیر سرش است چیست؟ در این باره سراغ مهندس مسعود ویسی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز رفتیم و نظرات وی را جویا شدیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به خبرنگار خوزنیوز گفت: روغن پالم از بافت گوشتی نوعی خرمای روغنی استخراج می شود و کشور مالزی تولید کننده عمده آن است.

وی افزود: از آن جا که 50 درصد روغن پالم حاوی اسیدهای چرب اشباع شده است، این روغن در رده چربی های اشباع قرار می گیرد و با وجود مجاز بودن از نظر خوارکی، استفاده بیش از حد آن (حدودا بالای 20 درصد) در ترکیبات خوراکی توصیه نمی شود.

ویسی خاطرنشان کرد: هرنوع تخلف در وهله نخست باید از طریق مسئولین فنی کارخانجات به اطلاع دستگاه های اجرایی از جمله معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی رسانده شود؛ زیرا ممکن است در آزمایش ها و بازدیدهای روتین هرنوع تخلفی تشخیص داده نشود.

ویسی مصرف خوراکی این روغن را دارای سابقه ای طولانی دانست و گفت: حدود 30 سال است که در کشور ما از این روغن در تولید روغن های خوراکی استفاده می شود، اما به دلیل بالا بودن اسیدهای چرب اشباع در این روغن و منجر شدن مصرف آن به افزایش کلسترول بد یا همان LDL خون در بدن، استفاده بیش از حد آن منجر به بیماری های قلبی عروقی می شود؛ البته این موضوع در تحقیقات به طور دقیق مشخص نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد: با این همه اگر به هر دلیلی از این روغن در محصولات استفاده شود، کاربرد آن در محصول باید به اطلاع مصرف کننده برسد؛ یعنی مصرف کننده بداند شیری که می خورد به جای چربی لبنیات، حاوی روغن پالم است و آن محصول را با علم و آگاهی خریداری کند.

وی افزود: روغن پالم یک نوع روغن نباتی و خوراکی است و بیش از 90 درصد مصرف خوراکی دارد.
کد خبر مصرف روغن پالم در کارخانجات لبنی خوزستان دیده نشده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =