عضو انجمن تولید‌کنندگان نمک تصفیه ایران با انتقاد از کیفیت پایین نمک توزیعی در کشور و خطر آن برای سلامت انسان، گفت: قیمت نمکی که به صورت واقعی تصفیه شده باشد، پایین‌تر از نرخ تمام‌شده این محصول است و به همین دلیل عرضه این نمک در کشور صرفه ندارد.

 محسن علوی‌فرد در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: اخیراً مدیران انجمن تولیدکنندگان نمک، قیمت جدید نمک‌های تصفیه شده را اعلام کرده که این قیمت‌ها پایین‌تر از نرخ تمام شده تولید نمک تصفیه است.

وی با بیان اینکه قیمت جدید هر بسته یک کیلویی نمک تصفیه‌ شده 900 تومان تعیین شده است، گفت: با توجه به قیمت تمام شده این محصول، باید نرخ بالاتر از 1200 تومان برای آن تعیین می‌شد تا پاسخگوی قیمت تمام شده تولید این نوع نمک باشد.

به گفته علوی فرد، هزینه حمل و نقل، افزایش هزینه دستمزد و مالیات و همچنین بالا رفتن قیمت انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها باعث افزایش قیمت تولید نمک شده است که باید در تعیین قیمت جدید این محصول مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای تولید یک کیلو نمک تصفیه شده، سه لیتر آب و همچنین انرژی گاز برای ایجاد بخار 180 درجه نیاز است که با توجه به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت این حامل‌های انرژی  و در نتیجه قیمت تولید نمک افزایش یافته است.

عضو انجمن تولیدکنندگان نمک تصفیه با انتقاد از کیفیت پایین نمک‌های عرضه شده در بسته‌بندی شرکت‌های داخلی، گفت: این نوع نمک‌ها یا از نوع کوبشی هستند و یا با وجود اینکه بر روی بسته‌بندی آنها عنوان «نمک تصفیه شده» درج شده است، از املاح زیادی برخوردار هستند که این املاح تأثیر نامناسبی را بر بدن انسان و به ویژه کلیه‌ها می‌گذارد.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری اشتباه برای نمک تصفیه شده باعث شده که این نوع نمک برای مصرف مردم توزیع نشود و در مقابل، کارخانه‌های پارچه‌بافی و رنگرزی از این نمک استفاده می‌کنند.

به گفته علوی فرد، موضوع خطرات ناشی از نمک‌های توزیع شده در کشور برای بدن و سلامت انسان‌ها در جلسات مسئولان وزارت بهداشت و سازمان استاندارد مطرح شده ولی در نهایت، ترتیب اثری در این مورد داده نشده است.
کد خبر نمک‌های تصفیه‌شده نصیب پارچه‌بافی می‌شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =