دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران از تقلبی بودن بیش از نیمی از نمک‌های موجود در بازار خبر داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر هیچ نظارتی بر بازار نمک کشور وجود نداشته و مصرف‌کنندگان هم اطلاع چندانی از میزان سلامتی نمک مصرفی خود ندارند.

 به گزارش روابط عمومي كانون انجمن‌هاي صنفي صنايع غذايي، احمد شکرپور با اشاره به اینکه هم‌اکنون نمک به سه شکل تصفیه، شست‌وشو و کوبشی در کشور تولید می شود، گفت: نمک به صورت طبیعی و نسبتا خالص در طبیعت موجود بوده و در نوع کوبشی این نوع نمک تنها کوبیده شده و در بسته های پر زرق و برق و با قیمت پایین‌تر از نمک تصفیه در بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: این نوع نمک ید نداشته و حاوی موادی مانند سرب، جیوه و آرسنیک است که برای سلامتی بدن بسیار خطرناک هستند.

وی گفت: این در حالی است که در کارخانه‌های نمک تصفیه نمک دو بار تصفیه و تمام ضایعات آن گرفته می‌شود. ضمن اینکه ید هم به آن افزوده می‌شود. این در حالی است که قیمت نمک تصفیه کیلویی حدود 500 تومان بوده اما قیمت نمک کوبشی تنها حدود 120 تومان است که با این حساب فروش نمک کوبشی به دلیل داشتن حاشیه سود بالا برای توزیع کنندگان جذابتر است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران با اشاره به اینکه دیگر نباید نمک بدون ید در کشور تولید شود اما متاسفانه به دلیل ضعف نظارت تولید نمک بدون ید همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: در گذشته کارخانه‌های تولیدکننده نمک باید تائیدیه خود را از انجمن می‌گرفتند که با این حساب نظارتی بر فعالیت‌های آنها وجود داشت اما حالا همان اختیار نیز در دست انجمن قرار ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید نمک در کشور به حدود یک میلیون و 350 هزار تن می رسد که از این میزان 350 تا 380 هزار تن مربوط به نمک تصفیه است، گفت: در حوزه نمک وارداتی نداشته و حتی صادرات نمک تصفیه نیز داریم. ضمن اینکه از 168 کارخانه تولید نمک در کشور تنها 22 کارخانه تولیدکننده نمک تصفیه واقعي بوده كه از اين تعداد 12 كارخانه عضو انجمن هستند و مابقی کارخانه‌ها تولیدکننده نمک به روش‌های کوبشی و شست‌وشو هستند.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه ایران همچنین با اشاره به تعداد بسیار زیاد معادن نمک در ایران گفت: ذخیره نمک موجود در کشور به قدری زیاد است که شاید بتوان گفت برای تامین نیاز هزار سال کافی است.

شکرپور با اشاره به اینکه فرایند تولید نمک تصفیه بسیار دشوار بوده و به دلیل وجود نمک استهلاک ماشین‌آلات این صنعت بالاست، درباره میزان مصرف انرژی در این صنعت توضیح داد: انرژی سهمی 25 درصدی در قیمت تمام شده محصول ما دارد و اگر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود فعالیت ما دشوار می‌شود. این در حالی است که تولید نمک به روش کوبشی انرژی چندانی مصرف نمی‌کند و در واقع افزایش قیمت حامل‌های انرژی به نفع تولید نمک با این روش می‌شود.

او با اشاره به اینکه با سیاستی که کشور در پیش گرفته سه حوزه معدن، مسکن و غذا و کشاورزی می‌تواند آینده ایران را تامین کنند، توضیح داد: در حوزه نفت و معادن ذخایر عظیم ایران کاملا مشخص است. در حوزه مسکن نیز ایران بافت‌های فرسوده زیادی دارد که با نوسازی آنها صنعت ساخت‌وساز در کشور رونق چشمگیری خواهد یافت. در حوزه غذا و کشاورزی نیز ایران کاملا پتانسیل‌های لازم را برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده بزرگ دارد.

شکرپور گفت: با توجه به سیاست‌هایی که دولت یازدهم در پیش گرفته می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک ایران به سازمان جهانی تجارت خواهد پیوست. اگرچه کار برای کارخانه‌داران دشوار می شود اما در عین حال آینده خوبی نیز پیش‌بینی می‌شود. در صنعت غذا نیز به شرط کم شدن دخالت دولت می‌توان آینده خوبی را برای این صنعت انتظار داشت.

کد خبر 28194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =