مدیرکل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و صادرات آبزیان با اشاره به ممنوعیت صادرات میگو از استان بوشهر گفت: تولید میگوی پرورشی طی سال جاری با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی و برداشت میگوی دریایی با کاهشی چشمگیر همراه خواهد بود.

ارسلان قاسمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به ممنوعیت صادرات میگوی دریایی از استان بوشهر افزود: دلیل این مساله کمبود صید دریایی عنوان شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه محصولات شیلاتی از غذاهای غالب در استانهای ساحلی کشور است کاهش صید میگو در بوشهر سبب شده قیمت این آبزی در بازارهای محلی به شدت افزایش یابد براین اساس مسئولان استان تصمیم گرفتند که صادرات آن ممنوع و حتی خروج میگو از استان نیز با محدودیت مواجه شود( البته نه محدودیت ۱۰۰ درصدی).

قاسمی با بیان اینکه موضوع مذکور از دو زاویه قابل بررسی است، ادامه داد: اول اینکه براساس قوانین موجود کشور امکان محدودیت صادرات وجود ندارد و محدود کردن صادرات خلاف قوانین موجود و قانون برنامه است و علاوه بر این تاثیر سوئی هم بر بازارهای هدف ما دارد.

وی افزود:  اما اگر از این زاویه که محصولات شیلاتی در استانهای جنوبی به عنوان یکی از غذاهای اصلی مردم محسوب می شوند مساله را مورد بررسی قرار دهیم این ممنوعیت قابل توجیه است.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا این ممنوعیت تخلف محسوب می شود؟، اضافه کرد: هم بله و هم خیر . باید از این زاویه این موضوع را بررسی کرد که امنیت غذایی در حال حاضر به همه امور اولویت دارد و میگو به عنوان یک غذای اساسی در سبد خانوار استانهای ساحلی بویژه بوشهر مطرح است اگر ما این را صادر کنیم افزایش قیمت شدیدتری در بازارهای محلی ایجاد می شود و مشتی دلال در این میان سود می کنند.
وی با بیان اینکه حدود یک هفته است برداشت میگوی دریایی در استان بوشهر آغاز شده، ادامه داد: براساس اطاعیه ای که مسئولان شیلات استان داده اند صید، صید مناسبی نبوده و با کاهش صید مواجه بوده ایم البته این موضوع طبیعی و قابل پیش بینی بود.
قاسمی اضافه کرد: پس از بوشهر صید میگو در استان  هرمزگان، سپس خوزستان و در پایان نیز در سیستان و بلوچستان آغاز می شود.

وی با بیان اینکه برداشت میگوی پرورشی از اواخر شهریور شروع می شود، ادامه داد: امیدوار هستیم کاهش صادرات میگوی دریایی با صادرات میگوی پرورشی جبران شود.

قاسمی در خصوص وضعیت تولید میگو در سال جاری نیز گفت:  ما افزایش حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی را برای تولید میگوی پرورشی در سال جاری پیش بینی می کنیم اما برداشت میگو از دریا اینگونه که مشخص است با کاهشی شدید همراه خواهد بود.

وی افزود: دلایل متعددی برای کاهش صید میگو از دریا وجود دارد که از جمله آنها می توان بحث آلودگی خلیج فارس (تردد کشتی های مختلف نظامی، غیرنظامی، تجاری و... در خلیج فارس بعنوان یک شاهراه حیاتی باعث ایجاد آلودگی های زیادی شده است.)، صید قاچاق ،  برداشت بی رویه و نابودی برخی زیستگاهها و محل های تخم ریزی میگو در دریا را نام برد.
کد خبر کاهش صید و گرانی ۲ دلیل ممنوعیت صادرات میگو از بوشهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =