علیرغم تاکید سازمان دامپزشکی مبنی بر کنترل بیماری لکه سفید میگو در چابهار، این بیماری به دیگر استخرهای پرورشی شیوع یافته و سازمان دامپزشکی اعلام می‌کند" چون صنعت پرورش میگو صنعتی پرسود است، ریسک بیماری قابل پذیرش خواهد بود و می‌توان با مدیریت، در کنار بیماری تولید کرد".

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت پرورش میگوی چابهار که به دلیل وقوع دو بار سیل با مشکل مواجه شد هنوز بازسازی نشده‌ که چناچه بازسازی و به تکنولوژی روز دنیا مجهز شود، پرسودترین منطقه پرورش میگو در کشور خواهد بود اما طی سال‌های اخیر به دلیل بروز پی‌ در پی بیماری لکه سفید میگو و نبود سرمایه در گردش برای تولید، پرورش‌دهندگان امکان تولید نداشتند.

در این میان امسال هم برای پنجمین بار بیماری لکه سفید میگو در چابهار شیوع یافت و تعداد محدودی هم که پرورش را آغاز کردند با بیماری مواجه شدند و تولیدشان معدوم شد.

در این باره کاظم عبدی - مدیر کل دفتر بهداشت آبزیان سازمان دامپزشکی - به ایسنا گفت: ابتدا یک استخر پرورش میگو در این منطقه با بیماری مواجه و تولیداتش معدوم شد و پس از آن یک استخر دیگر به این بیماری دچار شد. همچنین در نمونه‌گیری‌های صورت گرفته، نمونه‌های یک استخر دیگر نیز مثبت بوده است.

وی اظهار کرد: بیماری لکه سفید میگو بومی این منطقه است لذا تولید در این منطقه باید در کنار بیماری باشد و با مدیریت و کنترل بیماری ریسک ورود آن را به استخرهای پرورشی کاهش داد.

عبدی افزود: استفاده از فیلترهای چند لایه که اکنون استفاده می‌شود و استفاده از میگوهای عاری از بیماری برای پرورش، از نکاتی هستند که می‌توانند ریسک ورود بیماری را به مزارع پرورش میگوی چابهار کاهش دهند.

مدیر کل دفتر بهداشت آبزیان سازمان دامپزشکی تصریح کرد: باید بیماری در کنار تولید مدیریت شود و این‌که اکنون بیماری لکه سفید برای پنجمین بار در این منطقه بروز و شیوع یافته نه تقصیر پرور‌ش‌دهنده است و نه سازمان دامپزشکی.

وی تصریح کرد: پرورش‌دهندگان ریسک بیماری را می‌پذیرند و سپس اقدام به پرورش می‌کنند. از سوی دیگر با توجه به این‌که صنعت پرورش میگو صنعتی زود بازده است این ریسک قابل پذیرش خواهد بود و باز هم تولید‌کنندگان رغبت به تولید دارند.

مدیر کل دفتر بهداشت آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: کشور ما همچون جنوب شرق آسیا مجموعه بیماری‌های میگو را ندارد و تنها یک بیماری لکه سفید برای میگو در ایران وجود دارد که به راحتی قابل مدیریت است و می‌توان با کنترل این بیماری، تولید را ادامه داد.
کد خبر 63b932c825bc4aeaa7d68527b26107cf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =