مدیرعامل اتحادیه تعاونی های تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان به خبرنگار «تراز» گفت: با توجه به توان واحدهای تولیدی قادربه چند برابرکردن میزان صادرات هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی هستیم.

ارسلان قاسمی افزود: اگرحمایت های دولتی صورت گیرد وموانع از سر راه تولید برداشته شود، به حتم قدر خواهیم بود به صادرات ۳ میلیارد دلاری در عرض ۵ سال دست یابیم.
وی تصریح کرد: اکنون در اوایل فصل تولید قرار داریم اما پیش بینی می کنیم به رشد معقول ۸ تا ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته برسیم که البته کافی نیست.
وی خاطر نشان کرد: واحدها و مزارع پرورش آبزیان کشور دارای قابلیت های فراوانی هستند که تاکنون به طور شایسته مورد بهره برداری و استفاده قرار نگرفته اند اما خوشبختانه اکنون تولید و پرورش آبزیان در مسیر رو به رشد در حال حرکت است.
قاسمی اظهار داشت: پس از اتمام فصل تولید و از نیمه دوم سال می توان نسبت به میزان صادرات سخن گفت.
وی درباره مشکلات تولید کنندگان و پرورش دهندگان آبزیان به خبرنگار «تراز» توضیح داد: مهمترین مشکل ما، همکاری نکردن بانک ها در تامین سرمایه در گردش مورد نیاز، افزایش هزینه ها به ویژه هزینه های سربار است که سبب می شود تا قیمت تمام شده محصول به طرز چشمگیری بالا رود.
وی تاکید کرد: ما از دولت خواستار حمایت مالی و پشتیبانی های اداری هستیم؛ همچنین از دولت می خواهیم که دخالت های خود در امور اجرایی را کاهش داده و در نهایت حذف کند؛ دولت باید هرچه سریعتر موانعی که خود بر سر راه تولید ایجاد کرده را رفع کند زیرا در بسیاری از استان ها مرزعه دارانی با ۱۵سال سابقه هستند که هنوز سند آنها صادر نشده و این مهمترین مانع تولید محسوب می شود.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تکثیر و پرورش و صادران آبزیان گفت: یکی دیگر از مواردی که تولید کنندگان را رنج می دهد، اجرایی نشدن بیمه خطر محصول از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی است که متاسفانه مسوولان این صندوق به بهانه نداشتن اعتبار و بودجه، از این کار سر باز می زنند در حالی که این مساله ضعف در اجرای قانون است زیرا وقتی قانونی تصویب می شود به حتم تمام جوانب، ضمانت های اجرایی، منابع اعتباری و... در نظر گرفته می شود حال چگونه بهانه ی نداشتن اعتبار را باید قبول کرد؟
وی افزود: این مساله در اصل به ضعف مدیریت برمی گردد و دلیل دیگری برای آن نمی توان متصورشد.
وی ادامه داد: دولت می تواند با پشتیبانی، سبب ورود مستقیم تولید کننده به بازارهای داخلی و خارجی برای عرضه محصول شود.
قاسمی در مورد سرانه مصرف آبزیان در بین ایرانیان گفت: بر اساس آمارهای ما و میزان تولید، سرانه مصرف هر ایرانی سالانه  ۶کیلوگرم انواع آبزیان است اما سازمان شیلات این سرانه را ۸ تا ۹ کیلوگرم می داند اما در هر صورت سرانه مصرف ایرانیان نسبت به سرانه ۱۶.۵ تا ۱۷ کیلوگرم در دنیا بسیار پایین است و این نشان دهنده فرهنگ غلط در ذائقه ایرانیان است که برای حفظ سلامت عمومی باید تغییر کند.
کد خبر مشکلاتی که تولیدکنندگان ماهی را خسته کرده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =