کشاورزی> معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سالانه نزدیک 20 درصد محصول تولیدی سیب‌زمینی کشور که چیزی در حدود یک‌میلیون تن را شامل می شود، هدررفت داریم که باید با تغییر نگاه و عملکردهایمان این ضایعات را به حداقل برسانیم.


حسین صفایی معاون وزیر جهادکشاورزی شب گذشته در آئین آغاز عملیات تجهیز و راه‌اندازی مجتمع تبدیلی تکمیلی سیب زمینی سراب گفت: سالانه بیش از 5 میلیون تن تولید سیب‌زمینی در کشور داریم که متأسفانه آنگونه که باید از این محصول استراتژیک در جهت افزایش ارزش افزوده محصول خام تولیدی استفاده کنیم، موفق عمل نکردیم.

وی با انتقاد از نگاه سنتی و مبتنی بر خام فروشی در عرصه تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور اظهارکرد: امروزه نزدیک 20 درصد محصول تولیدی سیب‌زمینی کشور که چیزی در حدود 1میلیون تن را شامل می شود، هدررفت داریم که باید با تغییر نگاه و عملکردهایمان این ضایعات را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل تعاون روستایی کشور با اشاره به ظرفیت‌های سازمان‌های تعاون روستایی در اقصی نقاط  ایران تصریح کرد: امکانات و ابزارهای این سازمان در کل کشور می تواند در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و فعالان عرصه اقتصادی قرارگیرد و با مشارکت فعال تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تولیدی شاهد تبدیل محصولات خام به صنایع تبدیلی و فرآوری شده باشیم.

این مقام مسؤول درحوزه کشاورزی با بیان اینکه کمتر از 10 درصد انبارهای نگهداری سیب‌زمینی در کشور استاندارد هستند، یادآورشد: تغییر و اصلاح بذر سیب‌زمینی برای ارتقای کمی و کیفی محصول سیب‌زمینی، استانداردسازی انبارها و تلاش برای ایجاد صنایع تبدیلی مهمترین اولویت برنامه‌ریزان برنامه توسعه ششم کشوری خواهد بود.

صفایی میزان ارزش افزوده محصول خام تولیدی در کشور را در مقایسه با دیگر کشورها رقم ناچیزی عنوان کرد و گفت: در حالی‌که درتعداد‌ی از کشورها میزان بهره‌وری اقتصادی یک واحد ارزش افزوده تولیدی به 13 واحد ارزش افزوده در اقتصاد منجر شده این رقم در ایران چیزی در حدود 2 تا 2.5 واحد ارزش افزوده می‌باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نگاه به بازارهای مصرف کشورهای خارجی برای سیب‌زمینی را ضروری خواند و تاکید کرد: در حالی که سهم صادرات ما حدود ‌450‌ تا 750 هزار تن می باشد می‌توان با تثبیت این بازار و افزایش بازارهای فروش این رقم را افزایش داد.

وی سراب را مهمترین قطب تولیدی سیب‌زمینی و محصولات دامی عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه هنوز نتوانستیم تا از خام فروشی محصولات رهایی یابیم و باید با برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم صنایع تبدیلی و تکمیلی را ایجاد کنیم و کشاورزی را منحصر به تولید مواد خام نکنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی را مسئول تبدیل محصولات خام به صنایع تبدیلی و تکمیلی و تنظیم صادرات و واردات در کنار تولید محصولات اصلی کشاورزی دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی در عمل باید اجرایی شود و از حالت شعارزدگی خارج شود.

منبع:فارس
کد خبر 009d8a2a44c0435eb59beed10576fa7e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =