صنایع غذایی> عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمار موجود از ابتدای سال جاری تاکنون شکر خام اضافی وارد کشور نشده، هرچند احتمال واردات مقدار کمی از این محصول تا پایان سال وجود دارد.

 غلامرضا نوری قزلجه روز جمعه درگفت و گو با  ایرنا، درباره ممنوعیت واردات شکر، افزود: از آنجا که کشور ما هنوز در تولید شکر و برخی از محصولات دیگر همچون روغن خوراکی و برنج به خودکفایی نرسیده بنابراین بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود. وی با بیان آنکه واردات شکر اضافی هنوز برای مجلس محرز نشده است، اظهار داشت: آنچه مهم است؛ طبق قانون باید در زمان برداشت محصول داخلی و عرضه تولیدات داخل به بازار ممنوعیت ورود محصولات وضع شود، تا تولیدکنندگان داخل متضرر نشوند. نوری گفت: طبق آمار موجود، طی سال گذشته میزان واردات شکر بیش از نیاز داخل نبوده و با افزایش موجودی در داخل مواجه نیستیم بلکه شکر وارداتی متناسب با نیاز داخلی بوده است. وی تصریح کرد: اخیرا در جلساتی که با ذینفعان صنعت شکر داشته ایم آمارها نشان می دهد امسال ثبت سفارش جدیدی برای واردات شکر خام نداشته ایم.
به گفته وی، همچنین شکر اضافی بیش از نیاز داخل وارد کشور نشده تا باعث بهم ریختگی بازار شود. نماینده مردم بستان آباد در مجلس افزود: حتی طبق آمار ممکن است امسال نیاز جزئی به واردات شکر خام داشته باشیم چرا که واحدهای تصفیه کننده شکر خام کشور از ممنوعیت این محصول گله مند هستند در حالی که معتقدند کشور به واردات شکر خام نیاز دارد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره مجوز واردات شکر به کارخانه های تولیدکننده شکر از چغندر تولید داخل، گفت: این روش باعث جلوگیری از انحصار واردات شکر می شود و به نفع تولید کنندگان و واحدهای تصفیه شکر خواهد بود.
به گزارش ایرنا، ممنوعیت واردات شکر دهم فروردین ماه سال 93 توسط محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد و گفته می شود که مسئولان وزارت صنعت هم به طور کامل براساس این ابلاغیه عمل کرده اند. حال وزیر جهاد کشاورزی معتقد است؛ در سالجاری ثبت سفارش جدیدی برای واردات شکر نداشته ایم و اگر شکری به کشور وارد شده مربوط به ثبت سفارش سال گذشته بوده است. همچنین قرار است براساس مصوبه شورای اقتصاد، کارخانه هایی که از محل چغندر تولید داخلی شکر تولید می کنند به اندازه تولیدات شان مجوز واردات شکر دریافت کنند که به گفته مسئولان، این امر تفاوت قیمت بین شکر داخلی و خارجی را جبران می کند.
کد خبر 02035269a20848e4903c75d8773eda96

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =