پس از برگزاری جلسات مشترک برای نخستین‌بار 200 تن میگو آماده شده تا به کشور روسیه صادر شود.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران  با اعلام این خبر گفت:سالانه بیش از 800 هزار تن محصولات آبزی به کشور روسیه وارد می‌شود که تاکنون حتی یک کیلوگرم از این محصولات، از آن ایران نبوده است.

علی اکبر خدایی افزود : به‌دلیل نداشتن پروتکل‌های لازم بین دامپزشکی ایران و روسیه، طی سال‌های گذشته صادراتی از ایران به سوی این کشور همسایه انجام نشد.

خدایی ادامه داد: در تفاهم‌نامه‌های اولیه، مقرر شد که پس از انجام بازدیدهای اولیه، سازمان شیلات و دامپزشکی کشور برای ورود شرکت‌های مجاز تولیدکننده آبزیان وارد عمل شوند.

وی تصریح کرد: از آنجا که ایران پروتکل لازم برای ورود محصولات شیلاتی به کشورهای اروپایی را دارد، راه صادرات به روسیه بازتر است.

مرغ و گوشت قرمز، مسافران بعدی روسیه

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران یادآور شد: برای مرغ، گوشت قرمز و سایر فرآورده‌های پروتئینی نیز کشور روسیه بازار مناسبی محسوب می‌شود، اما از آنجا که کد اتحادیه اروپا برای این محصولات نداریم، این روند به کندی پیش خواهد رفت.

خدایی تأکید کرد: مقرر شد اواخر هفته آینده هیئتی از روسیه برای بازدید از شرکت‌های فرآوری‌کننده آبزیان به ایران سفر کنند و پس از انجام جلسات و بررسی‌ها، راهکارهای مناسب برای واردات نخستین محموله آبزیان فراهم شود.

وی اظهار داشت: برای نخستین قدم، آماده‌سازی 200 تن میگو مشروط به جلسه اواخر هفته آینده برای صادرات انجام شده است.

خدایی همچنین گفت: شرکت‌های فرآوری‌کننده محصولات آبزی در فکر ایجاد برند خاصی برای محصولاتشان هستند تا از این طریق بتوانند در بازار جدید سرمایه‌گذاری کنند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر مصرف میگو در بازارهای داخلی حدود دو تا سه‌هزار تن تخمین زده شده است و از آنجا که افزایش تولید میگو طی چند سال اخیر مشهود است، بنابراین هیچ کمبودی در بازار داخلی به‌وجود نخواهد آمد.


تقاضای روسیه برای واردات 50 هزار تن میگو

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران خاطرنشان کرد: کشور روسیه تقاضا برای ورود 50 هزار تن میگو را داشته که در نخستین اقدام، 200 تن در نظر گرفته شده است.

خدایی ادامه داد: کشورهای همسایه دیگری وجود دارد که لازم است طعم آبزیان ایرانی به آنها چشانده شود که در این راستا تلاش می‌کنیم چانه‌زنی‌های لازم را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: از آنجا که برای نخستین‌بار قرار است محموله آبزیان به کشور روسیه صادر شود، قوانین دست و پاگیری توسط برخی سازمان‌ها گذاشته می‌شود که لازم است برای از دست ندادن بازارهای فوق، راهکارهایی برای راه‌های فوری اتخاذ شود.

خدایی یادآور شد: در حال حاضر کشور روسیه واردات کالا از اروپا را تحریم کرده است، بنابراین فرصت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی و آبزی به این کشور است.

وی در پایان تأکید کرد: صادرات خاویار پرورشی، ماهی قزل‌آلا، ماهیانی که در بازار داخلی مصرف ندارند و میگو برای صادرات در دستور کار قرار دارد.

منبع:ایانا
کد خبر 08bf9ff6af714611b699b7c7a28b798a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =